Zasady naboru
Nabór do klas pierwszych
szkół podstawowych prowadzonych przez
Miasto Wodzisław Śląski na
rok szkolny 2025/2026
Nabór do
szkół podstawowych dla których Miasto Wodzisław Śląski jest organem prowadzącym
będzie prowadzony przy pomocy systemu informatycznego na stronie internetowej:
www.wodzislawslaski.podstawowe.vnabor.pl
w terminie od 10 marca 2025 r. godz.
8:00 do 24 marca 2025 r. godz. 15:00
Zasady
przyjmowania do publicznych szkół podstawowych określone zostały w Rozdziale 6
ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024
r. poz. 737 z późn. zm).
Jeżeli
rodzic chce zapisać dziecko do szkoły w obwodzie którego mieszka wystarczy, że wypełni
elektroniczny formularz - ZGŁOSZENIE
- dostępny na stronie naborowej, wydrukuje go i wraz z oświadczeniem o
miejscu zamieszkania złoży w sekretariacie szkoły obwodowej.
W tym przypadku dziecko
nie musi spełniać żadnych kryteriów, ponieważ do szkoły obwodowej będzie
przyjęte z urzędu.
W rekrutacji
do szkół istotne znaczenie ma miejsce zamieszkania kandydata. Miejscem
zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce
zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje
władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy
rodzicielskiej.
Jeżeli
władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce
zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego
dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców,
jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy - art. 26. ustawy - Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (t.j. Dz. U. z 2024 r.
poz. 1061 z późn. zm.). Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.
Ilekroć w
niniejszej informacji jest mowa o rodzicach - należy przez to rozumieć także
prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą
nad dzieckiem (art. 4 pkt 19 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo
oświatowe).
Przyjmowanie
do klasy I.
Do klasy I
publicznej szkoły podstawowej na rok szkolny 2025/2026 przyjmowane są dzieci:
- 7 letnie (urodzone w roku 2018) – objęte obowiązkiem
szkolnym,
- 6 letnie (urodzone w roku 2019) – zgodnie z wolą
rodziców, jeżeli dziecko korzystało z wychowania przedszkolnego w
poprzednim roku szkolnym albo posiada opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole
podstawowej.
Kandydaci zamieszkali poza obwodem
szkoły, na wniosek rodziców, mogą być przyjęci do klasy I po
przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli dana publiczna szkoła
podstawowa dysponuje wolnymi miejscami. W postępowaniu rekrutacyjnym są brane
pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący:
Lp. |
Nazwa kryterium |
Dokument potwierdzający spełnienie
kryterium |
Liczba punktów |
1. |
Uczęszczanie rodzeństwa kandydata do
szkoły (szkoły/przedszkola w Zespole), do której ubiega się
o przyjęcie |
oświadczenie na wniosku
o przyjęcie do szkoły |
64 pkt |
2. |
Zamieszkanie kandydata na terenie
gminy Wodzisław Śląski |
oświadczenie na wniosku
o przyjęcie do szkoły |
32 pkt |
3. |
Wielodzietność rodziny kandydata |
oświadczenie na wniosku
o przyjęcie do szkoły |
16 pkt |
4. |
Zamieszkanie kandydata
w dzielnicy Wodzisławia Śląskiego, w której siedzibę ma szkoła do
której ubiega się o przyjęcie |
oświadczenie na wniosku
o przyjęcie do szkoły |
8 pkt |
5. |
Niepełnosprawność kandydata |
orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie
o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub
orzeczenie równoważne |
4 pkt |
6. |
Objęcie kandydata pieczą zastępczą |
dokument poświadczający objęcie
dziecka pieczą zastępczą |
2 pkt |
Kandydaci
mogą ubiegać się o przyjęcie maksymalnie do trzech wybranych szkół, w kolejności
od najbardziej do najmniej preferowanych. Szkoła umieszczona na pierwszym
miejscu listy jest tzw. szkołą pierwszego wyboru. W przypadku, gdy kandydat nie zostanie
zakwalifikowany do przyjęcia do żadnej z wybranych szkół, zostanie
automatycznie przydzielony do szkoły obwodowej. Rodzice składają wydrukowany z systemu wniosek o przyjęcie
dziecka wyłącznie w szkole pierwszego wyboru.
Zasady
przyjęć kandydatów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego:
Kandydaci posiadający orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
mogą ubiegać się o przyjęcie do oddziałów ogólnodostępnych lub integracyjnych.
Do wniosku należy dołączyć kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
wydanego na pierwszy etap edukacyjny lub czas nauki w szkole podstawowej;
Kandydaci
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy ubiegają się
o przyjęcie do oddziału ogólnodostępnego, przyjmowani są na ogólnych
zasadach i biorą udział w postępowaniu rekrutacyjnym;
Przepisy
stosuje się odpowiednio do postępowania rekrutacyjnego do oddziału
integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, w przypadku dzieci
nieposiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego
ze względu na niepełnosprawność;
Decyzję o
przyjęciu kandydata z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego
ze względu na niepełnosprawność, do oddziału integracyjnego podejmuje
dyrektor szkoły.
Oddziały
integracyjne funkcjonują w Szkole Podstawowej Nr 5 z Oddziałami
Integracyjnymi w Wodzisławiu Śląskim
W celu zapisania dziecka z orzeczeniem o potrzebie
kształcenia specjalnego do oddziału
integracyjnego w szkole, konieczny jest bezpośredni kontakt rodzica z dyrekcją
szkoły.
Nabór
do klas sportowych na poziomie klasy IV oraz oddziałów dwujęzycznych na
poziomie kl. VII nie odbywa się w systemie rekrutacji elektronicznej.
Szczegółowe informacje można uzyskać w bezpośrednio w szkołach.
Harmonogram
dokonywania czynności w postępowaniu rekrutacyjnym i uzupełniającym na rok szkolny 2025/2026 do klas pierwszych
szkół podstawowych:
Lp. |
Rodzaj czynności |
Terminy postępowania rekrutacyjnego |
Terminy postępowania uzupełniającego |
1. |
Składanie wniosków o
przyjęcie do szkoły podstawowej wraz z dokumentami potwierdzającymi
spełnienie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę
w postępowaniu rekrutacyjnym. |
od 10.03.2025 r. godz. 8.00
do 24.03.2025 r. godz. 15.00 |
od 28.04.2025 r. godz. 8.00
do 09.05.2025 r. godz. 15.00 |
2. |
Weryfikacja przez komisję
rekrutacyjną wniosków do szkoły podstawowej i dokumentów
potwierdzających spełnienie przez kandydata warunków lub kryteriów branych
pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym. |
od 10.03.2025 r. do 07.04.2025 r. |
od 28.04.2025 r. do 18.05.2025 r. |
3. |
Podanie do publicznej
wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych
i kandydatów niezakwalifikowanych w postępowaniu rekrutacyjnym. |
08.04.2025 r. godz. 8.00 |
19.05.2025 r. godz. 8.00 |
4. |
Potwierdzanie przez rodzica kandydata
woli przyjęcia w postaci pisemnego oświadczenia w postępowaniu
rekrutacyjnym. |
do 14.04.2025 r. godz. 15.00 |
do 23.05.2025 r. godz. 15.00 |
5. |
Podanie do publicznej
wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i
kandydatów nieprzyjętych w postępowaniu rekrutacyjnym. |
17.04.2025 r. godz. 8.00 |
28.05.2025 r. godz. 8.00 |
6. |
Procedura odwoławcza |
od 17.04.2025 r. |
od 28.05.2025 r. |
Harmonogram
dokonywania czynności w postępowaniu rekrutacyjnym i uzupełniającym na rok szkolny 2025/2026 do oddziałów
sportowych szkół podstawowych:
Lp. |
Rodzaj czynności |
Terminy postępowania rekrutacyjnego |
Terminy postępowania uzupełniającego |
1a. |
Składanie wniosków o
przyjęcie do klasy sportowej (w której obowiązują próby sprawności fizycznej)
szkoły podstawowej wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie przez
kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu
rekrutacyjnym zgodnie z art. 137 ustawy Prawo oświatowe. . |
od 10.03.2025 r. godz. 8.00
do 24.03.2025 r. godz. 15.00 |
od 28.04.2025 r. godz. 8.00
do 09.05.2025 r. godz. 15.00 |
2. |
Przeprowadzenie próby
sprawności fizycznej, o której mowa w art. 137 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo
oświatowe. |
od 25.03.2025 r. do 26.03.2025 r. |
od 12.05.2025 r. do 13.05.2025 r. |
4. |
Podanie do publicznej
wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów, którzy uzyskali
pozytywny wynik próby sprawności fizycznej, o której mowa w art. 137 ust. 1
pkt 3 ustawy Prawo oświatowe. |
28.03.2025 r. godz. 13.00 |
16.05.2025 r. godz. 13.00 |
5. |
Weryfikacja przez komisję
rekrutacyjną wniosków do szkoły podstawowej i dokumentów potwierdzających
spełnienie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę
w postępowaniu rekrutacyjnym. |
od 10.03.2025 r. do 07.04.2025 r. |
od 28.04.2025 r. do 18.05.2025 r. |
6. |
Podanie do publicznej
wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i
kandydatów niezakwalifikowanych w postępowaniu rekrutacyjnym. |
08.04.2025 r. godz. 8.00 |
19.05.2025 r. godz. 8.00 |
7. |
Potwierdzanie przez rodzica
kandydata woli przyjęcia w postaci pisemnego oświadczenia w postępowaniu
rekrutacyjnym. |
do 14.04.2025 r. godz. 15.00 |
do 23.05.2025 r. godz. 15.00 |
8. |
Podanie do publicznej
wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i
kandydatów nieprzyjętych w postępowaniu rekrutacyjnym. |
17.04.2025 r. godz. 8.00 |
28.05.2025 r. godz. 8.00 |
9. |
Procedura odwoławcza |
od 17.04.2025 r. |
od 28.05.2025 r. |
Harmonogram
dokonywania czynności w postępowaniu rekrutacyjnym i uzupełniającym na rok
szkolny 2025/2026 do oddziałów dwujęzycznych szkół podstawowych:
Lp. |
Rodzaj czynności |
Terminy postępowania rekrutacyjnego |
Terminy postępowania uzupełniającego |
1. |
Składanie wniosków o
przyjęcie do oddziału dwujęzycznego (w którym obowiązuje sprawdzian
predyspozycji językowych) szkoły podstawowej wraz z dokumentami
potwierdzającymi spełnienie przez kandydata warunków lub kryteriów branych
pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym zgodnie z art. 139 ustawy Prawo
oświatowe |
od 10.03.2025 r. godz. 8.00
do 24.03.2025 r. godz. 15.00 |
od 21.07.2025 r. godz. 8.00
do 25.07.2025 r. godz. 15.00 |
2. |
Przeprowadzenie sprawdzianu
predyspozycji językowych do oddziału dwujęzycznego, o którym mowa w art. 139
ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe. |
od 25.03.2025 r. do 26.03.2025 r. |
od 28.07.2025 r. do 29.07.2025 r. |
3. |
Podanie do publicznej
wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów, którzy uzyskali
pozytywny wynik sprawdzianu kompetencji językowych o którym mowa w art. 139
ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe. |
28.03.2025 r. godz. 13.00 |
31.07.2025 r. godz. 13.00 |
4. |
Uzupełnienie wniosku o
przyjęcie o świadectwo ukończenia odpowiedniej klasy szkoły podstawowej |
od 27.06.2025 r. do
03.07.2025 r |
od 31.07.2025 r. do 04.08.2025 r. |
5. |
Weryfikacja przez komisję
rekrutacyjną wniosków do szkoły podstawowej i dokumentów potwierdzających
spełnienie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę
w postępowaniu rekrutacyjnym. |
od 10.03.2025 r. do
04.07.2025 r. |
od 21.07.2025 r. do 06.08.2025 r. |
6. |
Podanie do publicznej wiadomości
przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów
niezakwalifikowanych w postępowaniu rekrutacyjnym do oddziału dwujęzycznego. |
07.07.2025 r. godz. 13.00 |
07.08.2025 r. godz. 13.00 |
7. |
Potwierdzanie przez rodzica
kandydata woli przyjęcia w postaci pisemnego oświadczenia w postępowaniu
rekrutacyjnym do oddziału dwujęzycznego. |
do 11.07.2025 r. do godz. 15.00 |
do 13.08.2025 r. do godz. 15.00 |
8. |
Podanie do publicznej
wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i
kandydatów nieprzyjętych w postępowaniu rekrutacyjnym do oddziału
dwujęzycznego. |
14.07.2025 r. godz. 13.00 |
14.08.2025 r. godz. 13.00 |
9. |
Procedura odwoławcza w
postępowaniu rekrutacyjnym do oddziału dwujęzycznego. |
od 15.07.2025 r. |
od 15.08.2025 r. |