Zasady naboru
Podstawa prawna
Rekrutacja do klas
pierwszych szkół podstawowych na rok szkolny 2024/2025, odbywa się na
podstawie:
-
Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe;
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 listopada
2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania
uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów;
-
Uchwały Nr 489/XLV/2017
Rady Miasta Jarosławia z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie określenia
kryteriów wraz z liczbą punktów w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych
szkół podstawowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Miejska Jarosław
dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły;
-
Zarządzenia Nr 26/2024 Burmistrza Miasta Jarosławia z dnia 16
stycznia 2024 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzenia
postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do klas
pierwszych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Jarosław na rok
szkolny 2024/2025
I. Wybór szkoły, wypełnienie
zgłoszenia/wniosku
Rekrutacją elektroniczną na rok szkolny 2024/2025 do
klas pierwszych szkoły podstawowej objęte są dzieci urodzone w roku 2017 (w przypadku jeśli nie rozpoczęły jeszcze
edukacji szkolnej) oraz dzieci urodzone w roku 2018, jeśli rodzice podejmą taką
decyzję.
Warunkiem przyjęcia dziecka sześcioletniego do klasy
pierwszej szkoły podstawowej od 1 września 2024 r. jest korzystanie przez niego
z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2023/2024 albo posiadanie opinii o
możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez poradnię
psychologiczno-pedagogiczną.
1) Rekrutacja do
klasy pierwszej szkoły obwodowej:
W szkole obwodowej kandydaci, ze względu na swoje miejsce zamieszkania,
mają zapewnione miejsce w klasie pierwszej i przyjmowani są na podstawie
zgłoszenia rodzica/prawnego opiekuna, bez uwzględniania kryteriów
rekrutacyjnych.
Jeśli więc rodzic
zgłasza dziecko do szkoły obwodowej wypełnia i drukuje zgłoszenie, następnie podpisane
zanosi do szkoły – dziecko przyjmowane jest z urzędu.
2)
Rekrutacja do klasy pierwszej szkoły podstawowej dla kandydatów zamieszkałych
poza obwodem szkoły:
-
wpisać dane osobowe kandydata oraz rodziców/prawnych
opiekunów
-
wybrać z listy szkoły (maksymalnie
3)
-
utworzyć listę preferencji –
ustalić kolejność szkół, zaczynając od tej, której wybór jest najważniejszy, szkoła
ta będzie nazywana placówką I–go wyboru
-
zaznaczyć kryteria, które spełnia kandydat
-
wydrukować wniosek
-
podpisany złożyć w szkole I-go wyboru wraz z dokumentami
potwierdzającymi spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod
uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym
-
kwalifikowanie do poszczególnych szkół dotyczy wyłącznie dzieci
zamieszkałych poza obwodem danej szkoły tylko
w przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami
-
kwalifikowanie odbywa się do jednej ze szkół wskazanych we
wniosku przez rodzica/prawnego opiekuna, zgodnie z listą preferencji, na
podstawie uzyskanej liczby punktów rekrutacyjnych
-
liczba punktów rekrutacyjnych uzyskana w danej szkole jest
sumą wartości punktowych kryteriów zaznaczonych we wniosku
-
kryteria należy potwierdzić odpowiednimi dokumentami
-
kandydat, który nie zostanie zakwalifikowany do klasy
pierwszej wybranej szkoły podstawowej innej niż obwodowa, automatycznie
zostanie przyjęty do swojej szkoły obwodowej
-
w przypadku podjęcia decyzji o nauce dziecka w szkole
podstawowej innej niż prowadzona przez Miasto Jarosław, rodzic/prawny opiekun
zobowiązany jest do niezwłocznego pisemnego powiadomienia szkoły obwodowej o
miejscu spełniania obowiązku szkolnego
II. Deklaracja
nauki w szkole podstawowej dla kandydatów o specjalnych potrzebach
edukacyjnych:
Nabór kandydatów o specjalnych
potrzebach edukacyjnych do oddziału integracyjnego odbywa się bez wykorzystania
systemu elektronicznego.
Rodzice/prawni opiekunowie dzieci o
specjalnych potrzebach edukacyjnych zobowiązani są złożyć w terminie do dnia 22
marca 2024 r. wniosek wraz z aktualnym orzeczeniem o potrzebie kształcenia
specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną do Szkoły
Podstawowej Nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. Adama Mickiewicza - ul.
Kraszewskiego 39
III. Złożenie, przez rodzica/prawnego
opiekuna kandydata, pisemnego oświadczenia potwierdzającego wolę przyjęcia do szkoły
podstawowej, do którego zakwalifikował się kandydat.
-
po ogłoszeniu listy kandydatów zakwalifikowanych do klasy
pierwszej w szkole podstawowej, zgodnie z terminem wskazanym w harmonogramie
czynności w postępowaniu rekrutacyjnym, rodzic/prawny opiekun potwierdza
wolę przyjęcia do szkoły podstawowej w formie pisemnego oświadczenia
UWAGA: procedurę
odwoławczą w przypadku odmowy przyjęcia dziecka do klasy pierwszej szkoły
podstawowej reguluje art. 158 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
IV. Kryteria
Kryteria określone Uchwałą Nr 489/XLV/2017 Rady
Miasta Jarosławia z dnia 27 marca 2017 r. |
|||
L.p. |
Kryterium |
Dokumenty niezbędne
do potwierdzenia kryterium |
Wartość |
1. |
Kandydat i jego obydwoje rodziców/opiekunów prawnych
lub osoba samotnie wychowująca dziecko zamieszkujący na terenie miasta
Jarosławia wg stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok szkolny, na
który odbywa się rekrutacja |
Oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego |
100 |
2. |
Kandydat uczęszczający w roku szkolnym
poprzedzającym rok szkolny, na który odbywa się rekrutacja do oddziału
przedszkolnego i rekrutujący się do tej szkoły |
- |
50 |
3. |
Kandydat umieszczony w rodzinie zastępczej lub
rodzinnym domu dziecka lub placówce opiekuńczo-wychowawczej |
Dokument potwierdzający objęcie dziecka pieczą
zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i
systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 575 z późn. zmian.). |
10 |
4. |
Kandydat posiadający rodzeństwo w wybranej szkole
lub zespole szkół. Nie dotyczy kandydata, którego rodzeństwo kończy
edukację w szkole lub zespole szkół w roku szkolnym poprzedzającym rok
szkolny, na który odbywa się rekrutacja |
- |
10 |
5. |
Kandydat posiadający rodzeństwo zgłaszane
jednocześnie do klasy I w tej samej szkole |
- |
5 |
Kolejność
składania podań nie wpływa na wynik rekrutacji. Ważne, by podania były
kompletne i złożone w terminie określonym w harmonogramie naboru.
Zapisy przez Internet
Jeśli
zdecydujecie się Państwo na wykorzystanie Internetu w procesie rekrutacji,
możecie wypełnić formularz samodzielnie na dowolnym komputerze (z drukarką)
połączonym z Internetem. W razie potrzeby pomocy w wypełnieniu podania udzielą
pracownicy szkoły podstawowej.
Wypełnianie
podania w Internecie jest wygodniejsze i ogranicza możliwość pomyłki (np. w
nazwie szkoły podstawowej, adresie, numerze PESEL dziecka). W razie pomyłki
można ją poprawić, nawet kilkakrotnie. Ostateczną wersję podania należy
wydrukować i – po podpisaniu – zanieść do placówki pierwszej preferencji.
W
wypełnieniu wniosku pomoże Państwu Przewodnik dla opiekunów znajdujący się
w zakładce: Pomoc.
Uwaga! Proszę pamiętać, by po
wygenerowaniu, wydrukowaniu i podpisaniu ostatecznej wersji dokumentu nie
wprowadzać w Internecie żadnych zmian – dokument, który zaniesiecie do szkoły,
musi być zgodny z wersją elektroniczną.
Zapisy bez Internetu
Jeśli
nie zdecydujecie się Państwo na wykorzystanie Internetu w procesie rekrutacji,
możecie wypełnić formularz metodą tradycyjną.
Wniosek
pobierzecie Państwo ze strony naboru do szkoły podstawowej po wybraniu zakładki
Do pobrania; można ją także otrzymać w szkole podstawowej, po czym należy:
wypełnić ją czytelnie, podpisać formularz i złożyć w placówce pierwszego
wyboru.
Pracownik
szkoły podstawowej wprowadzi wszystkie dane zawarte we wniosku do systemu elektronicznego.
Uwaga!
Jeżeli
pracownik w szkole podstawowej zaproponuje wypełnienie podania w Internecie
w Państwa obecności, warto wspólnie wypełnić formularz – w kilka minut
podanie zostanie wypełnione i wydrukowane.
Podanie
wypełnione pismem komputerowym nie jest tożsame z podaniem wypełnionym
elektronicznie i będzie traktowane przez placówkę jak wypełnione ręcznie.