Zasady naboru
Zasady
rekrutacji do klas I publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Skoczów na rok szkolny 2024/2025
Rekrutacja
dzieci do klas I publicznych szkół podstawowych na terenie Gminy Skoczów
zostanie przeprowadzona w dniach od 14 marca 2024 r. do 25 marca 2024 r. przy
wsparciu systemu elektronicznego z wykorzystaniem jednolitych kryteriów naboru
do wszystkich publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Skoczów.
W
celu zapisania dziecka odroczonego od obowiązku szkolnego w poprzednich latach
rodzic powinien zgłosić się do dyrektora szkoły obwodowej.
W rekrutacji mogą również wziąć
udział dzieci z rocznika 2018 spełniające wymogi art. 36 ust.1-3 ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz dzieci spoza Gminy Skoczów.
O przyjęciu
do szkoły publicznej nie decyduje kolejność zgłoszeń!
I.
Zasady
obowiązujące w postępowaniu
rekrutacyjnym
Rodzice
zapisując dziecko wypełniają w formie elektronicznej zgłoszenie (dzieci z
obwodu) lub wniosek (dzieci spoza obwodu) o przyjęcie do publicznej szkoły
podstawowej znajdujący się na stronie internetowej pod adresem www.gminaskoczow.podstawowe.vnabor.pl
następnie wybierają jedną z poniższych metod:
1. składają
wniosek elektronicznie bez wychodzenia z domu.*
2. drukują
wniosek i wraz z wymaganymi załącznikami składają w szkole pierwszego
wyboru
*
Warunkiem skorzystania z metody pierwszej jest to, aby rodzic /opiekun prawny posiadał profil
zaufany lub podpis kwalifikowany. Zgodnie z zasadami naboru wystarczy podpis
elektroniczny jednego z rodziców/opiekunów prawnych. Ponadto do składanego
wniosku należy dodać wszystkie wymagane załączniki w postaci elektronicznej.
Załączniki można dodać w formie zdjęcia
lub skanu w formatach: jpg, gif lub pdf. Rodzice po dołączeniu wszystkich
wymaganych załączników mogą podpisać wniosek elektronicznie w systemie, co
będzie równoznaczne ze złożeniem go bez konieczności dostarczania wersji
papierowej do szkoły pierwszego wyboru.
Rodzice dzieci z obwodu mogą
złożyć „zgłoszenie” tylko w szkole obwodowej. ( „wniosek” – to druk
przeznaczony dla uczniów spoza obwodu szkoły oraz dla uczniów chcących
uczęszczać do klasy sportowej).
Rodzice
ubiegający się o przyjęcie dziecka do szkoły nieobwodowej mogą wnioskować o przyjęcie do maksymalnie
trzech szkół.
W takim przypadku w jednym wniosku wymieniają odpowiednio 1, 2 lub 3 szkoły (wg
preferencji) i składają lub przesyłają elektronicznie za pomocą profilu
zaufanego lub podpisu kwalifikowanego ten wniosek tylko w szkole umieszczonej
na pierwszej pozycji (tzw. szkole pierwszego wyboru).
Niezłożenie
w określonym terminie wypełnionego wniosku do szkoły pierwszego wyboru
spowoduje nieujęcie dziecka w procesie rekrutacji.
O
Klasa sportowa
Do oddziału sportowego przeprowadza
się postępowanie rekrutacyjne na podstawie wniosku
rodziców (dotyczy dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły oraz dzieci zamieszkałych
poza obwodem szkoły). Decyzja o utworzeniu oddziału sportowego zostanie podjęta
po zakończeniu rekrutacji. Do tego czasu nie gwarantujemy utworzenia oddziałów
sportowych ani ich konkretnego sprofilowania.
O
Zasady przyjęć kandydatów z
orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (art. 130 ust. 8 ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe):
Kandydaci
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ubiegający się o
przyjęcie do oddziału ogólnodostępnego uczestniczą w rekrutacji zgodnie z
ogólnymi zasadami rekrutacji przyjętymi w postępowaniu rekrutacyjnym na rok
szkolny 2024/2025.
Decyzja o utworzeniu oddziału
integracyjnego zostanie podjęta po zakończeniu rekrutacji. Do tego czasu nie
gwarantujemy utworzenia oddziałów integracyjnych.
Zgodę na utworzenie oddziału
integracyjnego wyraża organ prowadzący zgodnie z §17 ust. 9 rozporządzenia MEN
z 28 lutego 2019r. w sprawie
szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2023
r. poz. 2736) po
rozpatrzeniu uzasadnionego wniosku dyrektora szkoły o utworzenie oddziału
integracyjnego.
Po
zakończonym etapie składania zgłoszeń i wniosków zweryfikowanych przez komisje
rekrutacyjne następuje – zgodnie z poniższym harmonogramem rekrutacji - publikacja
list dzieci zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych. Aby dziecko
zakwalifikowane do publicznej szkoły podstawowej zostało przyjęte w szkole do
której dziecko zostało zakwalifikowane, rodzic składa pisemnie lub przesyła
elektronicznie za pomocą profilu zaufanego bądź podpisu kwalifikowanego
dokument - Potwierdzenie woli uczęszczania do szkoły.
Niezłożenie
tego dokumentu w określonym terminie jest jednoznaczne z rezygnacją z miejsca w wybranej szkole, tym samym dziecko nie zostanie ujęte na liście dzieci
przyjętych.
Potwierdzenie
woli uczęszczania do szkoły nie dotyczy rodziców dzieci dokonujących zgłoszenia
do szkoły obwodowej.
II.
Kryteria w postępowaniu rekrutacyjnym dla kandydatów zamieszkałych
poza obwodem szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina
Skoczów, zgodnie z uchwałą nr XXIII/276/2021 Rady Miejskiej Skoczowa z dnia 17
lutego 2021 r.
Kryteria:
1.
miejsce
zamieszkania kandydata: na terenie Gminy Skoczów poza obwodem danej szkoły –
liczba punktów 100;
2.
w
danej szkole obowiązek szkolny spełnia rodzeństwo kandydata – liczba punktów
50;
3.
miejsce
pracy jednego z rodziców znajduje się w obwodzie danej szkoły –
liczba punktów 25;
4.
miejsce
spełniania przez kandydata obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
w przedszkolu mającym siedzibę w obwodzie danej szkoły – liczba
punktów 12;
5.
opiekunowie,
na przykład dziadkowie, opiekujący się dzieckiem mieszkają w obwodzie
szkoły – liczba punktów 50.
Dokumenty niezbędne do potwierdzenia
ww. kryteriów:
1.
dla
kryterium w punkcie 1 - oświadczenie rodziców/opiekunów kandydata
o miejscu zamieszkania;
2.
dla
kryterium w punkcie 2 – oświadczenie rodziców/opiekunów kandydata
o miejscu spełnianiu obowiązku szkolnego przez rodzeństwo kandydata;
3.
dla
kryterium w punkcie 3 - oświadczenie rodziców/opiekunów kandydata
o miejscu pracy;
4.
dla
kryterium w punkcie 4 – oświadczenie rodziców/opiekunów o miejscu
spełniania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego kandydata;
5.
dla
kryterium w punkcie 5 – oświadczenie rodziców o miejscu zamieszkania
opiekunów.
III.
Harmonogram rekrutacji
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IV.
Dodatkowe
informacje
1.
Przyjmowanie
dzieci do publicznych szkół podstawowych regulują przepisy Rozdział 6 Ustawy
z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz.
900 z późn. zm.) 2.
Postępowanie
rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektorów
poszczególnych szkół, której skład i zadania określają przepisy
Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 listopada 2022 r. w
sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania
uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (t.j.
Dz. U. z 2022 r. poz. 2431 z późn. zm.) 3.
Przewodniczący
komisji rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczności
zawarte w oświadczeniach w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego, lub
może zwrócić się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze
względu na miejsce zamieszkania kandydata o potwierdzenie tych okoliczności
(art. 150 ust. 7 Prawo oświatowe). 4.
W
celu potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniach, wójt (burmistrz,
prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania kandydata
korzysta z informacji, które zna z urzędu, lub może wystąpić do instytucji
publicznych o udzielenie informacji o okolicznościach zawartych w
oświadczeniach, jeżeli instytucje te posiadają takie informacje (art. 150
ust. 8 ustawy Prawo oświatowe). 5.
W
celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w publicznej szkole podstawowej,
odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic/opiekun
dziecka przekazuje dyrektorowi szkoły uznane przez niego za istotne dane o
stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju
psychofizycznym dziecka (art. 155 ustawy Prawo oświatowe). 6.
Dane
osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz
dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do
końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do danej publicznej szkoły (art. 160 ust.
1 ustawy Prawo oświatowe). 7.
Dane
osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego
są przechowywane w publicznej szkole, które przeprowadzały postępowanie
rekrutacyjne, przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły
lub placówki została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i
postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem (art. 160 ust. 2
ustawy Prawo oświatowe). |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|