Logo VULCAN - Razem dla lepszej oświaty
Nabór do klas pierwszych szkół podstawowych w Pabianicach

Zasady naboru

Szanowni Rodzice

Tegoroczna rekrutacja do klas pierwszych publicznych szkół podstawowych w Pabianicach prowadzona będzie przy wykorzystaniu elektronicznego systemu rekrutacyjnego.

Zasady ogólne

Do klas pierwszych przyjmowane są:

  • dzieci 7-letnie i starsze (urodzone w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 roku) objęte obowiązkiem szkolnym;
  • dzieci 6-letnie (urodzone w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia w 2018 roku) zgodnie z wolą rodziców, jeżeli korzystały z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym mają rozpocząć naukę w szkole lub posiadają opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.
Obowiązuje elektroniczne zgłoszenie lub wniosek, potwierdzone wersją papierową.

Rodzice lub opiekunowie prawni będą mogli wybrać jedną z opcji:

  • zgłoszenie, jeśli będą chcieli zapisać dziecko do szkoły, w której obwodzie zamieszkuje lub
  • wniosek, jeśli dotyczy dziecka zamieszkałego poza obwodem wybranej szkoły lub szkół.

Zgłoszenie lub wniosek, o których mowa powyżej, należy złożyć w terminie określonym w harmonogramie w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Pabianic nr 464/2023/P z dnia 15 grudnia 2023 r. w sprawie ustalenia na rok szkolny 2024/2025 harmonogramu czynności w postępowaniu rekrutacyjnym oraz w postępowaniu uzupełniającym do przedszkoli miejskich i klas pierwszych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Pabianice za pomocą elektronicznego systemu rekrutacyjnego, a następnie wydrukować, podpisać i dostarczyć odpowiednio zgłoszenie do szkoły obwodowej, a wniosek do szkoły pierwszego wyboru.



Zasady przyjęć:

1. Kandydaci mieszkający w obwodzie danej szkoły

Dzieci mieszkające w obwodzie szkoły podstawowej, których rodzice lub opiekunowie prawni ubiegają się o przyjęcie do klasy pierwszej wyłącznie w tej szkole, przyjmowane są z urzędu na podstawie zgłoszenia. Do zgłoszenia rodzice dołączają oświadczenie o miejscu zamieszkania rodziców dziecka i dziecka. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.  Skorzystanie z miejsca w szkole obwodowej jest prawem w czasie rekrutacji, a nie obowiązkiem tzn. dziecko ma zapewnione miejsce w klasie pierwszej w szkole obwodowej, ale rodzice lub opiekunowie prawni mogą starać się o przyjęcie dziecka do innej szkoły.

2. Kandydaci mieszkający poza obwodem danej szkoły

Rodzice lub opiekunowie prawni dzieci, dla których wybrana szkoła nie jest szkołą obwodową, mogą ubiegać się o przyjęcie dziecka do dowolnie wybranej szkoły, składając wniosek z własną listą preferencji nie więcej niż trzech szkół. Szkoła umieszczona na pierwszym miejscu listy jest tzw. szkołą pierwszego wyboru. Kandydaci przyjmowani są zgodnie z kryteriami określonymi przez Radę Miejską w Pabianicach w Uchwale nr XXIX/312/21 Rady Miejskiej w Pabianicach z dnia 4 lutego 2021r. w sprawie określenia kryteriów stosowanych w postępowaniu rekrutacyjnym do przedszkoli publicznych i publicznych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Pabianice.


Złożenie wniosku lub zgłoszenia

1. Postępowanie rekrutacyjne prowadzone jest w systemie elektronicznym.

2. Rodzice składają wniosek lub zgłoszenie o przyjęcie dziecka w terminach określonych w harmonogramie.

3. Wnioski złożone po terminie określonym w harmonogramie nie zostaną uwzględnione w rekrutacji.

4. Zgłoszenie składają rodzice lub opiekunowie prawni dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły, a wniosek -  dzieci zamieszkałych poza obwodem szkoły.

5. Aby poprawnie złożyć wniosek (kandydaci spoza obwodu szkoły) należy wypełnić wniosek w elektronicznym systemie https://naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/pabianice i dostarczyć go osobiście do placówki pierwszego wyboru. 

W tym celu należy:

  • wypełnić w systemie informatycznym wniosek o przyjęcie dziecka do szkoły;
  • wydrukować wypełniony wniosek i po podpisaniu złożyć osobiście w szkole pierwszego wyboru, razem z podpisanymi dokumentami i oświadczeniami, potwierdzającymi spełnianie kryteriów rekrutacyjnych.

6. Aby poprawnie złożyć zgłoszenie należy wypełnić zgłoszenie (kandydaci z obwodu szkoły) w elektronicznym systemie https://naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/pabianice i dostarczyć je osobiście do szkoły obwodowej. 

W tym celu należy:

  • wypełnić w systemie informatycznym zgłoszenie o przyjęcie dziecka do szkoły;
  • wydrukować i podpisać oświadczenie o miejscu zamieszkania zamieszczone w systemie w zakładce pliki do pobrania;
  • wydrukować wypełnione zgłoszenie i po podpisaniu złożyć osobiście w szkole obwodowej.

7. Na wniosku lub zgłoszeniu wymagane są podpisy obojga rodziców lub opiekunów prawnych, o ile jeden z rodziców nie został pozbawiony władzy rodzicielskiej lub gdy jego władza rodzicielska została ograniczona do danego zakresu spraw. Podpisy złożone na wniosku lub zgłoszeniu są potwierdzeniem zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.

Gdy jeden z rodziców nie może podpisać wniosku lub zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie wyjaśniające, dlaczego tylko jeden rodzic złożył podpis i/lub oświadczenie, że oboje rodzice  zgodnie podjęli decyzję o udziale dziecka w rekrutacji oraz uzgodnili dane zawarte odpowiednio we wniosku lub zgłoszeniu.

8. Na wstępnym etapie elektroniczny system rekrutacyjny umożliwia rezygnację ze zgłoszenia lub wniosku i ponowne rozpoczęcie opisanej procedury. 

W przypadku braku aktywnej opcji zmiany sposobu rekrutacji należy skontaktować się ze szkołą odpowiednio obwodową (zgłoszenie) lub pierwszego wyboru (wniosek).

9. Do wniosku lub zgłoszenia należy dołączyć oświadczenia oraz dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów. Druki oświadczeń znajdują się w zakładce „pliki do pobrania”.



Postępowanie rekrutacyjne

1. Wniosek rozpatruje komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły.

2. W przypadku negatywnego zweryfikowania informacji zawartych w oświadczeniu lub braku dokumentów potwierdzających kryterium komisja rekrutacyjna nie uwzględnia tego kryterium w rekrutacji.

3. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może:

  • wystąpić do rodziców o przedstawienie dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach. W tej sytuacji przewodniczący wyznacza termin dostarczenia dokumentów;
  • zwrócić się do Prezydenta Miasta Pabianic z prośbą o potwierdzenie informacji zawartych w oświadczeniach.

W celu potwierdzenia oświadczenia Prezydent Miasta Pabianic może:

  • skorzystać z informacji, do których ma dostęp z urzędu;
  • wystąpić o nie do instytucji publicznych;
  • zweryfikować oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka na podstawie wywiadu środowiskowego.

4. W przypadku odrzucenia wniosku ze względów formalnych (np. brak podpisu czyli brak dostarczenia podpisanego wniosku w wersji papierowej), wniosek z listą preferencji kilku szkół odrzucany jest w całości, a odrzucenie wniosku dotyczy wszystkich wskazanych szkół.

5. Po odrzuceniu wniosku lub zgłoszenia rodzic lub opiekun prawny ma możliwość ich ponownego złożenia w terminie zgodnym z harmonogramem.

6. Na podstawie spełnianych przez kandydata kryteriów kwalifikacyjnych komisja rekrutacyjna ustala kolejność przyjęć.


Wyniki postępowania rekrutacyjnego i obowiązek potwierdzenia woli

1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego komisja rekrutacyjna danej szkoły podaje w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia.

2. Po podaniu przez szkołę listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych, odpowiednio rodzic lub opiekun prawny potwierdza wolę przyjęcia dziecka pisemnie w szkole, do której dziecko zostało zakwalifikowane. Brak potwierdzenia woli jest jednoznaczny z rezygnacją z przyjęcia do szkoły (kandydaci spoza obwodu szkoły).

3. Po potwierdzeniu przez rodziców lub opiekunów prawnych woli przyjęcia dziecka zakwalifikowanego do danej szkoły, komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkoły.


Procedura odwoławcza

Rodzice kandydatów, którzy nie zostali przyjęci mogą:

  • wnioskować do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka do szkoły w terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych i nieprzyjętych;
  • po otrzymaniu uzasadnienia wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.

Na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły przysługuje skarga do sądu administracyjnego.


Terminy postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego, a także składania dokumentów do klas pierwszych szkół podstawowych

L.p.

Rodzaj czynności

Termin w postępowaniu rekrutacyjnym

Termin w postępowaniu uzupełniającym

1

Złożenie zgłoszenia* / wniosku ** o przyjęcie do szkoły podstawowej wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym

od 1 lutego 2024 r. do 29 lutego 2024 r.

od 3 czerwca 2024 r.

do 14 sierpnia 2024 r.

2

Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do szkoły podstawowej i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym

od 1 marca 2024 r. do 13 marca 2024 r.

od 16 sierpnia 2024 r.

do 22 sierpnia 2024 r.

3

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych

15 marca 2024 r.

 

23 sierpnia 2024 r.

4

Potwierdzenie przez rodzica kandydata woli przyjęcia w postaci pisemnego oświadczenia

do 20 marca 2024 r.

do 28 sierpnia 2024 r.

5

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych

22 marca 2024 r.

30 sierpnia 2024 r.

Uwaga:

*zgłoszenie składają Rodzice / Opiekunowie prawni dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły

**wniosek składają Rodzice / Opiekunowie prawni kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły