Zasady naboru
Zapisy do klas I szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Lesznowola na rok szkolny 2025/2026
1. Informacje ogólne
1) Zgodnie z ustawą Prawo oświatowe „Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.”
2) Do klas I szkół podstawowych przyjmowane są:
a) dzieci 7 letnie (urodzone w 2018 roku) – objęte obowiązkiem szkolnym,
b) dzieci 6 letnie (urodzone w 2019 roku) – zgodnie z wolą rodziców, jeżeli:
· dziecko korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo
· posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną założoną zgodnie z art. 168 ustawy Prawo Oświatowe oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
2. Zasady przyjęć
1) Zapis do I kasy szkoły podstawowej w Gminie Lesznowola odbywa się przez system elektroniczny w terminach: 03.03.2025 - 20.05.2025.
2) Rodzice/ opiekunowie prawni zapisują dzieci do I klasy szkoły obwodowej właściwej dla miejsca zamieszkania.
3) Nie ma możliwości zapisu dziecka do I klasy szkoły podstawowej innej niż szkoła obwodowa.
3. Zapisy do I klasy szkoły podstawowej
1) Rodzic/ opiekun prawny zapisuje dziecko do I klasy szkoły podstawowej obwodowej właściwej dla miejsca zamieszkania dziecka (wskazanej przez system elektroniczny). Należy wskazać adres zamieszkania aktualny na dzień składania dokumentu.
UWAGA!
· Dane do systemu wpisywane są przez rodzica/ opiekuna prawnego pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń art. 233 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – kodeks karny (dz. u. z 2019 r. poz. 1950, z późn. zm.).
· Rekomendujemy Państwu wpisywanie do systemu elektronicznego numeru telefonu i
adresu mailowego rodzica/ opiekuna prawnego. Dane te będą pomocne w celu ewentualnego odzyskania hasła do konta oraz usprawnią komunikację pracowników placówki z rodzicem/ opiekunem prawnym.
2) Sposoby składania wniosku:
1 sposób
Rodzic/ opiekun prawny wypełnia wniosek w systemie i podpisuje go za pomocą profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego i zatwierdza wysłanie wniosku poprzez system elektroniczny (wymagany jest podpis jednej osoby: rodzica bądź opiekuna prawnego).
2 sposób
Rodzic/ opiekun prawny:
a) wypełnia w systemie elektronicznym wniosek o przyjęcie dziecka, drukuje wypełniony wniosek i po podpisaniu go własnoręcznym podpisem, składa go w szkole obwodowej właściwej dla miejsca zamieszkania dziecka (wymagany jest podpis jednej osoby: rodzica bądź opiekuna prawnego).
Przy składaniu wniosku papierowego sprawdzana jest zgodność informacji zawartych w papierowym wniosku z danym wprowadzonymi przez rodziców do systemu elektronicznego. Wniosek o przyjęcie dziecka rozpatruje placówka.
Placówka może:
· żądać od rodziców/ prawnych opiekunów przedstawienia dokumentów potwierdzających informacje zawarte we wniosku (dotyczy szczególnie dokumentów potwierdzających aktualne miejsce zamieszkania kandydata).
· zwrócić się do Wójta o potwierdzenie informacji zawartych we wniosku.
W tym celu Wójt:
· korzysta z informacji, do których ma dostęp z urzędu,
· może wystąpić do instytucji publicznych o udzielenie informacji zawartych we wniosku,
W przypadku braku złożenia odpowiedniego dokumentu, placówka może odrzucić wniosek. Rodzic/ opiekun prawny kandydata do czasu zakończenia etapu weryfikacji zgłoszeń będzie miał możliwość poprawienia błędnie wprowadzonych danych lub ich uzupełnienia.
4. Informacja o przyjęciu dziecka do I klasy szkoły podstawowej
1) Akceptacja wniosku w systemie oznacza przyjęcie dziecka do pierwszej klasy szkoły podstawowej.
2)Rodzice/prawni opiekunowie dziecka, które nie zostało przyjęte do pierwszej klasy szkoły podstawowej mogą:
a)wnioskować do dyrektora placówki o sporządzenie uzasadnienia odmowy w terminie 3 dni od uzyskania informacji o odmowie przyjęcia dziecka,
b)wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od decyzji o odmowie przyjęcia dziecka do szkoły, w terminie 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
3) Na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły służy skarga do sądu administracyjnego.