Zasady naboru
ZASADY
PROWADZENIA POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO
NA ROK SZKOLNY 2024/2025
do
klas I publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę
Miejską Świdnik, a także do oddziałów sportowych, o których mowa
w art. 137 ust. 1 ustawy oraz do oddziałów dwujęzycznych, o
których mowa w art. 139 ust.1 ustawy
Podstawa prawna:
·
Rozdział 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo
oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz.900
z późn. zm.).
·
Uchwała Nr LXVII/759/2023 Rady Miasta Świdnik
z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie określenia kryteriów wraz z liczbą punktów
obowiązujących w postepowaniu rekrutacyjnym do pierwszych klas szkół
podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Świdnik oraz Uchwała Nr
LXXXII/899/2023 Rady Miasta Świdnik z dnia 21 grudnia 2023 r. zmieniająca
uchwałę w sprawie ustalenia kryteriów wraz z liczbą punktów obowiązujących w
postępowaniu rekrutacyjnym do pierwszych klas szkół podstawowych prowadzonych
przez Gminę Miejską Świdnik.
·
Uchwała Nr LXIX/772/2023 Rady Miasta Świdnik z dnia 2 marca
2023 r. w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych
prowadzonych przez Gminę Miejską Świdnik oraz określenia granic obwodów
publicznych szkół podstawowych mających siedzibę na obszarze Gminy Miejskiej
Świdnik.
·
Zarządzenie OW Nr 8/2024 Burmistrza
Miasta Świdnik z dnia 25 stycznia 2024 r. w sprawie ustalenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i
postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów na rok
szkolny 2024/2025 do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w
publicznych szkołach podstawowych i do publicznych szkół podstawowych.
I. PRZYJMOWANIE DO KLASY I SZKOŁY PODSTAWOWEJ
(informację ogólne oraz zasady przyjęć)
W bieżącym roku rekrutacja do
klasy I szkoły podstawowej, będzie wspomagana systemem elektronicznym „Nabór
Szkoły Podstawowe ” firmy VULCAN.
Do klasy I
publicznej szkoły podstawowej na rok szkolny 2024/2025 przyjmowane są dzieci:
1)
7-letnie (urodzone w roku
2017) – objęte obowiązkiem szkolnym lub starsze, którym obowiązek szkolny
został odroczony, w tym niepełnosprawne posiadające orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego,
2)
6-letnie (urodzone w roku
2018) – zgodnie z wolą rodziców,
jeżeli dziecko korzysta w roku szkolnym 2023/24 z rocznego
przygotowania przedszkolnego albo posiada opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole
podstawowej.
Do klasy I publicznej szkoły podstawowej, której ustalono obwód, przyjmuje
się z urzędu kandydatów zamieszkałych
w obwodzie danej szkoły.
Kandydaci zamieszkali poza obwodem szkoły, na wniosek rodziców, mogą być
przyjęci do klasy I, po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego,
jeżeli dana publiczna szkoła podstawowa dysponuje wolnymi miejscami. W
postępowaniu rekrutacyjnym są brane pod uwagę kryteria określone przez organ
prowadzący.
Miejsce zamieszkania kandydata
1)
W rekrutacji do szkół istotne znaczenie ma miejsce
zamieszkania kandydata. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego
pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo jednego z
rodziców/opiekunów prawnych, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska
lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.
2)
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu
rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest
u jednego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie
przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd
opiekuńczy (art. 26. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks
cywilny – Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.). Można mieć tylko
jedno miejsce zamieszkania.
Kandydaci zamieszkali w obwodzie danej szkoły:
Kandydaci zamieszkali w obwodzie szkoły podstawowej,
przyjmowani są do klasy I z urzędu na podstawie zgłoszenia, które składa
się elektronicznie za pośrednictwem programu
„Nabór do szkół podstawowych” Vulcan, w terminie od 04.03.2024 r. do 22.03.2024 r.
W przypadku wątpliwości co
do miejsca zamieszkania dziecka, szkoła zwraca się do organu prowadzącego,
który je weryfikuje na podstawie posiadanych rejestrów (np. opłaty za śmieci),
danych meldunkowych uzyskanych z innych samorządów np. Gmina Mełgiew. Jeśli pojawią
się rozbieżności rodzic zostanie poproszony o ich wyjaśnienie. Natomiast w
przypadku potwierdzenia, że rodzic złożył fałszywe oświadczenie, to ten fakt zostanie
zgłoszony do organów ścigania.
Kandydaci spoza obwodu:
1. Kandydaci zamieszkali poza obwodem
szkoły są przyjmowani do klasy I po przeprowadzeniu postępowania
rekrutacyjnego, jeżeli w danej szkole pozostaną jeszcze wolne miejsca, po
przyjęciu dzieci z obwodu.
2. Postępowanie rekrutacyjne prowadzone
jest na wniosek rodzica kandydata.
3. Wniosek może być złożony do nie
więcej niż trzech publicznych szkół.
4. W
przypadku większej liczby kandydatów bierze się pod uwagę następujące kryteria:
1)
rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), za rok
ubiegły, według miejsca zamieszkania na terenie Świdnika przez:
- obojga rodziców/opiekunów prawnych dziecka lub rodzica/opiekuna
prawnego samotnie wychowującego dziecko - 14
punktów;
- jednego z obojga rodziców/opiekunów prawnych - 7 punktów;
2)
zamieszkiwanie
kandydata na terenie Gminy Miejskiej Świdnik – 12 punktów;
3)
posiadanie przez kandydata orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego- 10 punktów;
4)
objęcie kandydata pieczą zastępczą - 9 punktów;
5)
ubieganie
się kandydata o przyjęcie do szkoły/zespołu, w której obecnie realizuje roczne
przygotowanie przedszkolne – 8 punktów;
6)
uczęszczanie
rodzeństwa kandydata do szkoły, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej
lub do zespołu w skład którego wchodzi szkoła, do której składany jest wniosek
– 6 punktów;
7)
wskazanie szkoły na I miejscu we wniosku o przyjęcie kandydata,
jako najbardziej preferowanej - 5
punktów;
8)
wielodzietność rodziny kandydata - 4 punkty;
9)
zamieszkiwanie w obwodzie szkoły krewnych dziecka (np. babci,
dziadka) wspierających rodziców w realizacji potrzeb dziecka, szczególnie w
zakresie potrzeby bezpieczeństwa i opieki po zajęciach pozalekcyjnych- 3 punkty;
10) dochód na osobę w rodzinie dziecka
a) w przypadku
dochodu w wysokości mniejszej lub równej 100% kwoty, o której mowa w art.
5 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych -
kandydat uzyska 1 punkt,
b)
w przypadku dochodu w wysokości przekraczającej
100% kwoty, o której mowa w lit. a, liczbę punktów oblicza się wg
wzoru:
UWAGA!
Kryterium dochodu jest najmniej punktowanym kryterium, jednak
szczególnie istotnym w sytuacji, gdy grupa kandydatów ubiegających się o
przyjęcie do danej szkoły uzyska tyle samo punktów za pozostałe kryteria.
Zgodnie z przepisami (art. 131 ust. 9-10 ustawy Prawo oświatowe):
·
pod pojęciem dochodu rozumie się dochód, o którym mowa w art. 3 pkt 1
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390), z tym
że w przypadku przychodów podlegających opodatkowaniu na
zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c i art. 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.
U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.), pomniejsza się je o koszty
uzyskania przychodu, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki
na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu
oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne;
·
przy obliczaniu dochodu członka rodziny bierze się pod uwagę przeciętny
miesięczny dochód z 3 miesięcy wybranych spośród ostatnich 6 miesięcy
poprzedzających złożenie wniosku.
Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003
r. o świadczeniach rodzinnych
dochód - oznacza to, po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na
rzecz innych osób:
a)
przychody podlegające opodatkowaniu na
zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), pomniejszone o koszty uzyskania przychodu,
należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia
społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na
ubezpieczenie zdrowotne,
b)
dochód z działalności podlegającej
opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym
podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
c)
inne dochody niepodlegające opodatkowaniu
na podstawie przepisów o
podatku dochodowym od osób fizycznych:
·
renty określone w przepisach o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich
rodzin,
·
renty wypłacone osobom
represjonowanym i członkom ich rodzin, przyznane na zasadach określonych
w przepisach o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych
oraz ich rodzin,
·
świadczenie pieniężne,
dodatek kompensacyjny oraz ryczałt energetyczny określone w przepisach o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach
przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym
w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach
budowlanych,
·
dodatek kombatancki,
ryczałt energetyczny i dodatek kompensacyjny określone w przepisach o kombatantach oraz niektórych osobach będących
ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
·
świadczenie pieniężne
określone w przepisach o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom
deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III
Rzeszę Niemiecką lub Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich,
·
ryczałt energetyczny,
emerytury i renty otrzymywane przez osoby, które utraciły wzrok w wyniku
działań wojennych w latach 1939-1945 lub eksplozji pozostałych po tej wojnie
niewypałów i niewybuchów,
·
renty inwalidzkie z
tytułu inwalidztwa wojennego, kwoty zaopatrzenia otrzymywane przez ofiary wojny
oraz członków ich rodzin, renty wypadkowe osób, których inwalidztwo powstało w
związku z przymusowym pobytem na robotach w III Rzeszy Niemieckiej w latach
1939-1945, otrzymywane z zagranicy,
·
zasiłki chorobowe
określone w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych,
·
środki bezzwrotnej
pomocy zagranicznej otrzymywane od rządów państw obcych, organizacji
międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze
środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji
lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę
Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach,
gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu
upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz
podmiotów, którym służyć ma ta pomoc,
·
należności ze stosunku
pracy lub z tytułu stypendium osób fizycznych mających miejsce zamieszkania na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przebywających czasowo za granicą - w
wysokości odpowiadającej równowartości diet z tytułu podróży służbowej poza granicami
kraju ustalonych dla pracowników zatrudnionych w państwowych lub
samorządowych jednostkach sfery budżetowej na podstawie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z
2023 r. poz. 1465),
·
należności pieniężne
wypłacone policjantom, żołnierzom, celnikom i pracownikom jednostek wojskowych
i jednostek policyjnych użytych poza granicami państwa w celu udziału w
konflikcie zbrojnym lub wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom, a także
należności pieniężne wypłacone żołnierzom, policjantom, celnikom i pracownikom
pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji
międzynarodowych i sił wielonarodowych,
·
należności pieniężne
ze stosunku służbowego otrzymywane w czasie służby kandydackiej przez
funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biura
Ochrony Rządu i Służby Więziennej, obliczone za okres, w którym osoby te
uzyskały dochód,
·
dochody członków
rolniczych spółdzielni produkcyjnych z tytułu członkostwa w rolniczej
spółdzielni produkcyjnej, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne,
·
alimenty na rzecz
dzieci,
·
stypendia doktoranckie
przyznane na podstawie art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.), stypendia
sportowe przyznane na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie
(Dz. U. z 2023 r. poz. 2048) oraz inne stypendia o charakterze socjalnym
przyznane uczniom lub studentom,
·
kwoty diet
nieopodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, otrzymywane przez
osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i
obywatelskich,
·
należności pieniężne
otrzymywane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w budynkach mieszkalnych
położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym osobom przebywającym na
wypoczynku oraz uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób,
·
dodatki za tajne
nauczanie określone w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.),
·
dochody uzyskane z
działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie
specjalnej strefy ekonomicznej określonej w przepisach o specjalnych strefach ekonomicznych,
·
ekwiwalenty pieniężne
za deputaty węglowe określone w przepisach o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe",
·
ekwiwalenty z tytułu
prawa do bezpłatnego węgla określone w przepisach o restrukturyzacji
górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006,
·
świadczenia określone
w przepisach o wykonywaniu mandatu posła i senatora,
·
dochody uzyskane z
gospodarstwa rolnego,
·
dochody uzyskiwane za
granicą Rzeczypospolitej Polskiej, pomniejszone odpowiednio o zapłacone za
granicą Rzeczypospolitej Polskiej: podatek dochodowy oraz składki na
obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne,
·
renty określone w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków
pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji
Rolnej oraz w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem
środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,
·
zaliczkę alimentacyjną
określoną w przepisach o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz
zaliczce alimentacyjnej,
·
świadczenia pieniężne
wypłacane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów,
·
pomoc materialną o
charakterze socjalnym określoną w art. 90c ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991
r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 ze zm.) oraz świadczenia,
o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 1-3 i 5 oraz art. 212 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce,
·
kwoty otrzymane na
podstawie art. 27f ust. 8-10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych,
·
świadczenie pieniężne
określone w ustawie z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji
antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych (Dz. U.
z 2023 r. poz. 388 ze zm.),
·
świadczenie
rodzicielskie,
·
zasiłek macierzyński,
o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,
·
stypendia dla
bezrobotnych finansowane ze środków Unii Europejskiej lub Funduszu Pracy,
niezależnie od podmiotu, który je wypłaca,
·
przychody wolne od
podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne oraz
składki na ubezpieczenia zdrowotne,
·
przychody wolne od
podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. a, b i d oraz pkt 153 lit. a, b i d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych, oraz art. 21 ust. 1 pkt 154 tej ustawy w zakresie przychodów ze stosunku
służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z
umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych, zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25
czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie
choroby i macierzyństwa, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne
oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne,,
·
przychody wolne od
podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c oraz pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanych
według zasad określonych w art. 27 i art. 30c tej ustawy, pomniejszone o składki na ubezpieczenia
społeczne oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne,
·
dochody z
pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu od
przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c i pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych, ustalone na podstawie oświadczenia dotyczącego każdego
członka rodziny.
Dokumenty
niezbędne do potwierdzenia ww. kryteriów:
1)
Kryterium nr 1 -
a) w przypadku osobistego złożenia zeznania
podatkowego - kopia pierwszej strony zeznania podatkowego wraz z datą wpływu do
urzędu skarbowego lub z zaświadczeniem urzędu skarbowego potwierdzającym
fakt złożenia zeznania;
b) w przypadku złożenie zeznania
podatkowego pocztą tradycyjną - kopia pierwszej strony zeznania podatkowego
oraz zwrotne potwierdzenie odbioru z datą wpływu do urzędu skarbowego lub
zaświadczenie z urzędu skarbowego potwierdzające fakt złożenia zeznania;
c) w przypadku elektronicznego złożenia
zeznania podatkowego - kopia pierwszej strony zeznania podatkowego oraz
urzędowe poświadczenia odbioru wydane przez elektroniczną skrzynkę podawczą
systemu teleinformatycznego administracji podatkowej (UPO);
2)
Kryterium od nr 2 do nr 10 -
oświadczenie
rodziców.
Kopie ww. dokumentów winny być poświadczone
za zgodność z oryginałem przez rodzica/opiekuna kandydata, natomiast oświadczenia złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej
za składanie fałszywych oświadczeń.
UWAGA!!!! Zgodnie z art. 150 ust. 7 ustawy prawo
oświatowe, przewodniczący komisji
rekrutacyjnej może żądać od wnioskodawcy dostarczenia dokumentów
potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach dołączonych do wniosku
lub może zwrócić się do Burmistrza Miasta Świdnik o potwierdzenie
tych okoliczności.
5. Kandydaci
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na
niepełnosprawność mogą ubiegać się o przyjęcie do oddziałów ogólnodostępnych. Do wniosku
należy dołączyć pisemne oświadczenie rodziców/opiekunów prawnych
potwierdzających spełnianie danego kryterium.
6. Kandydaci
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy ubiegają się
o przyjęcie do oddziału ogólnodostępnego, przyjmowani są na ogólnych zasadach i
biorą udział w postępowaniu rekrutacyjnym.
7. Rodzice/prawni opiekunowie dzieci 6-letnich (tj.
urodzonych w 2018 r.) winni dołączyć do wniosku
o przyjęcie kandydata do klasy I szkoły podstawowej wydane przez dyrektora
przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy
wychowania przedszkolnego zaświadczenie o odbywaniu rocznego przygotowania
przedszkolnego lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej
o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.
8. Rodzice/prawni opiekunowie dzieci starszych niż 7
letnie winni dołączyć do wniosku o przyjęcie kandydata do klasy I decyzję
dyrektora obwodowej szkoły podstawowej o odroczeniu realizacji obowiązku
szkolnego.
Terminy
przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym
terminy składania dokumentów na rok szkolny 2024/2025 do klas I publicznych
szkół podstawowych:
Lp. |
Rodzaj czynności |
Terminy |
Terminy |
1 |
Wypełnienie
zgłoszeń do klas I szkoły podstawowej w systemie elektronicznym „Nabór Szkoły Podstawowe” firmy VULCAN – przez uczniów, którzy wybierają
szkołę obwodową |
od
04.03.2024 r. |
od 20.05.2024
r. |
1a |
Wypełnienie
i złożenie wniosków rekrutacyjnych do klas I szkoły podstawowej w systemie
elektronicznym „Nabór Szkoły Podstawowe” firmy VULCAN
– przez kandydatów spoza obwodu szkoły |
od
04.03.2024 r. |
od 20.05.2024
r. |
2 |
Weryfikacja
przez
komisję rekrutacyjną: -
wniosków o przyjęcie do klas I szkoły podstawowej -
dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata kryteriów branych pod
uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym , w tym potwierdzających okoliczności
zawarte w oświadczeniach, o których mowa art. 150 ust.2 ustawy |
od 25.03.2024
r. do 12.04.2024
r. |
od 04.06.2024
r. do 11.06.2024
r. |
3 |
Podanie
do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów
zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych do klas I |
15.04.2024
r. |
17.06.2024
r. |
4 |
Potwierdzenie
przez rodzica kandydata woli przyjęcia w postaci oświadczenia do klas I |
od 15.04.2024
r. do 19.04.2024
r. |
od 17.06.2024
r. |
5 |
Podanie
do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów
przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do klas I |
22.04.2024
r. |
25.06.2024
r. |
Po
wcześniejszym zarejestrowaniu w systemie elektronicznym „Nabór Szkoły
Podstawowe” VULCAN są dwie możliwości złożenia zgłoszenia,
wniosku oraz oświadczenia potwierdzającego wolę przyjęcia:
·
Papierowo
- wypełnione
zgłoszenie, a następnie wydrukowane i podpisane rodzic/opiekun prawny składa w
szkole obwodowej;
- wypełniony elektronicznie wniosek, a następnie wydrukowany i
podpisany,
wraz z dokumentami i oświadczeniami potwierdzającymi spełnianie kryteriów
rodzic/opiekun prawny składa w szkole
pierwszego wyboru;
- wydrukowane i podpisane
oświadczenie potwierdzające wolę przyjęcia kandydata, rodzic/opiekun prawny
składa w szkole podstawowej, do której dziecko zostało zakwalifikowane w wyniku
postępowania rekrutacyjnego;
·
Elektronicznie
- wypełniony elektronicznie wniosek
i podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym
profilem zaufanym ePUAP, zawierający elektroniczne kopie dokumentów
potwierdzających spełnianie kryteriów wskazanych we wniosku, rodzic/opiekun
prawny przesyła do szkoły podstawowej pierwszego wyboru;
- wypełnione elektronicznie
oświadczenie potwierdzające wolę przyjęcia i podpisane kwalifikowanym podpisem
elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP
rodzic/opiekun prawny przesyła do szkoły podstawowej, do której dziecko zostało
zakwalifikowane w wyniku postępowania rekrutacyjnego.
Osoby posiadające podpis kwalifikowany lub profil zaufany, mogą wypełnić zgłoszenie, wniosek wraz z wymaganymi załącznikami drogą elektroniczną, bez konieczności dostarczania zgłoszenia, wniosku w formie papierowej do szkoły.
Osoby nie
mające możliwości podpisania wniosku w formie elektronicznej mogą:
o
Wypełnić zgłoszenie,
wniosek w formie elektronicznej, wydrukować go, podpisać i dołączając
wymagane załączniki, złożyć w placówce pierwszego wyboru w dniach 04-22.03.2024
roku
o
Wydrukować
czyste zgłoszenie, wniosek
z zakładki „pliki do pobrania”, wypełnić
go odręcznie i dołączając wymagane załączniki, złożyć w placówce
pierwszego wyboru, w dniach
w dniach 04-22.03.2024 roku.
Aby
uczestniczyć w rekrutacji ucznia do klasy I szkoły podstawowej należy
w terminie rekrutacji, tj. od 04 marca br. do dnia 22 marca br.:
·
Wejść na
stronę: https://naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/swidnik
·
Login i
hasło tworzy się podczas pierwszego wypełniania wniosku
- W lewym
panelu wejść w zakładkę: aplikacje dla rodziców/kandydatów
·
Kliknąć w
zakładkę: elektroniczna rekrutacja do klas I szkół podstawowych
Widoczny
będzie tam panel programu rekrutacyjnego. Proces wprowadzania wniosku należy
rozpocząć klikając w zakładkę „zgłoś kandydaturę”. Następnie, postępując
zgodnie ze wskazówkami podanymi w programie należy uzupełnić wniosek
o przyjęcie do klasy I szkoły podstawowej wraz z załącznikami.
UWAGA!
·
We wniosku
należy podać adres zamieszkania,
a nie adres zameldowania.
·
O przyjęciu do szkoły nie decyduje kolejność
złożenia wniosku.
System „Nabór Szkoły Podstawowe”
będzie uruchomiony od godz. 8.00 w dniu 04
marca 2027 r. do godziny 14.00 w dniu 22 marca 2024 r. Osoby, które nie
mają dostępu do internetu lub będą mieć kłopoty w korzystaniu z systemu,
otrzymają pomoc w każdej szkole podstawowej.
II. PRZYJMOWANIE DO ODDZIAŁU SPORTOWEGO W
SZKOLE PODSTWOWEJ (informacje
ogólne oraz zasady przyjęć)
Rekrutacja
do oddziału sportowego na rok szkolny 2024/2025 będzie odbywała się w sposób
tradycyjny bez wykorzystania systemu elektronicznego „Nabór Szkoły Podstawowe"
VULCAN.
Do oddziału sportowego w publicznej szkole podstawowej przyjmuje się
kandydatów, którzy:
1)
złożyli wniosek do dyrektora szkoły
w terminie wynikającym z harmonogramu rekrutacji;
2)
posiadają stan zdrowia,
umożliwiający podjęcie nauki w klasie sportowej potwierdzony orzeczeniem
lekarskim wydanym przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej;
3)
posiadają pisemną zgodę rodziców na
uczęszczanie kandydata do szkoły lub oddziału;
4)
uzyskali pozytywne wyniki prób
sprawności fizycznej, na warunkach ustalonych przez polski związek sportowy
właściwy dla danego sportu, w którym jest prowadzone szkolenie sportowe w danej
szkole lub danym oddziale.
1.
W
przypadku większej liczby kandydatów spełniających ww. warunki, niż
liczba wolnych miejsc w oddziale:
na
pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod
uwagę wyniki prób sprawności fizycznej, a
na
drugim etapie – kryteria ustawowe, o których mowa w art. 131 ust. 2
ustawy prawo oświatowe tj.
1.
wielodzietność
rodziny kandydata;
2.
niepełnosprawność
kandydata;
3.
niepełnosprawność
jednego z rodziców kandydata;
4.
niepełnosprawność
obojga rodziców kandydata;
5.
niepełnosprawność
rodzeństwa kandydata;
6.
samotne
wychowywanie kandydata w rodzinie;
7.
objęcie
kandydata pieczą zastępczą.
Wskazane wyżej kryteria mają, jednakową wartość.
Dokumenty niezbędne do potwierdzenia ww. kryteriów :
1)
oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego o
wielodzietności rodziny kandydata;
2)
kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub o
stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r.
poz. 44);
3)
kopia prawomocnego wyroku sądu
rodzinnego orzekającego rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o
samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka
wspólnie z jego rodzicem;
4)
kopia dokumentu potwierdzającego objęcie
dziecka pieczą zastępczą, zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r., o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1426 i
1429).
Kopie dokumentów winny być poświadczone za zgodność z oryginałem
przez rodzica/opiekuna kandydata, natomiast oświadczenia złożone pod
rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
UWAGA!!! Zgodnie
z art. 150 ust. 7 ustawy prawo oświatowe, przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać od wnioskodawcy
dostarczenia dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach
dołączonych do wniosku lub może zwrócić się do Burmistrza Miasta Świdnik
o potwierdzenie tych okoliczności.
Terminy przeprowadzania
postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym
terminy składania dokumentów na rok szkolny 2024/2025 do oddziału
sportowego w szkole podstawowej:
Lp. |
Rodzaj czynności |
Terminy |
Terminy |
1 |
Wypełnienie
i złożenie wniosków o przyjęcie: |
||
1a |
do oddziału
sportowego |
od 04.03.2024
r. |
od 20.05.2024 r. |
2 |
Przeprowadzenie: |
||
2a |
prób sprawności fizycznej do oddziału sportowego, o których mowa w art.
137 ust.1 prawa oświatowego |
do 10.04.2024
r. |
do 14.06.2024
r. |
3 |
Weryfikacja
przez
komisję rekrutacyjną - wniosków: |
||
3a |
do
oddziału sportowego |
od 25.03.2024
r. do 12.04.2024
r. |
do 14.06.2024
r. |
4 |
Podanie
do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów
zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych: |
||
4a |
do
oddziału sportowego |
15.04.2024
r. |
17.06.2024
r. |
5 |
Potwierdzenie
przez rodzica kandydata woli przyjęcia w postaci oświadczenia: |
||
5a |
do oddziału sportowego |
do 19.04.2024
r. |
do 24.06.2024
r. |
6 |
Podanie
do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów
przyjętych i kandydatów nieprzyjętych: |
||
6a |
do
oddziału sportowego |
22.04.2024
r. |
25.06.2024
r. |
Rodzic/opiekun prawny ma dwie możliwości złożenia wniosku
oraz oświadczenia potwierdzającego wolę przyjęcia na rok szkolny
2023/2024 do oddziału sportowego w szkole podstawowej:
·
Papierowo
– wypełniony, wydrukowany oraz
podpisany wniosek wraz z dokumentami
i oświadczeniami potwierdzającymi spełnianie kryteriów rodzic/opiekun prawny
składa
w szkole;
- wydrukowane i podpisane
oświadczenie potwierdzające wolę przyjęcia kandydata, rodzic/opiekun prawny
składa w szkole podstawowej, do której dziecko zostało zakwalifikowane w wyniku
postępowania rekrutacyjnego;
·
Za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej.
III.
PRZYJMOWANIE DO ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO SZKOŁY
PODSTAWOWEJ (informację ogólne oraz zasady przyjęć)
Rekrutacja
do oddziału dwujęzycznego na rok szkolny 2024/2025 będzie odbywała się
w sposób tradycyjny bez wykorzystania systemu elektronicznego „Nabór
Szkoły Podstawowe" VULCAN.
1.
Do oddziału dwujęzycznego w
publicznej szkole podstawowej przyjmuje się w pierwszej kolejności ucznia tej szkoły, który:
1)
złożył wniosek do dyrektora szkoły w
terminie wynikającym z harmonogramu rekrutacji,
2)
otrzymał promocję do klasy VII;
3)
uzyskał pozytywny wynik sprawdzianu
predyspozycji językowych przeprowadzanego
na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną.
2.
W przypadku większej liczby
kandydatów spełniających ww. warunki, niż liczba wolnych miejsc w oddziale, na
pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie
następujące kryteria:
1)
wynik sprawdzianu predyspozycji
językowych;
2)
wymienione na świadectwie
promocyjnym do klasy VII szkoły podstawowej oceny z języka polskiego,
matematyki i języka obcego nowożytnego;
3)
świadectwo promocyjne do klasy VII
szkoły podstawowej z wyróżnieniem.
3.
W przypadku równorzędnych wyników
uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po
zakończeniu tego etapu oddział nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim
etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie kryteria
ustawowe, o których mowa w art. 131 ust. 2 tj.
1.
wielodzietność
rodziny kandydata;
2.
niepełnosprawność
kandydata;
3.
niepełnosprawność
jednego z rodziców kandydata;
4.
niepełnosprawność
obojga rodziców kandydata;
5.
niepełnosprawność
rodzeństwa kandydata;
6.
samotne
wychowywanie kandydata w rodzinie;
7.
objęcie
kandydata pieczą zastępczą.
Wskazane kryteria mają jednakową wartość.
Dokumenty niezbędne do potwierdzenia ww. kryteriów :
1)
oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego o
wielodzietności rodziny kandydata;
2)
kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub o
stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r.
poz. 44);
3)
kopia prawomocnego wyroku sądu
rodzinnego orzekającego rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o
samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z
jego rodzicem;
4)
kopia dokumentu potwierdzającego objęcie
dziecka pieczą zastępczą, zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r., o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1426 i
1429).
Kopie dokumentów winny być poświadczone za zgodność z oryginałem
przez rodzica/opiekuna kandydata, natomiast oświadczenia złożone pod
rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń
UWAGA!!! Zgodnie z art. 150 ust. 7 ustawy prawo
oświatowe, przewodniczący komisji
rekrutacyjnej może żądać od wnioskodawcy dostarczenia dokumentów
potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach dołączonych do wniosku
lub może zwrócić się do Burmistrza Miasta Świdnik o potwierdzenie
tych okoliczności.
4.
W przypadku wolnych miejsc do
oddziałów dwujęzycznych w publicznych szkołach podstawowych, na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego
mogą być przyjęci kandydaci niebędący
uczniami tej szkoły, którzy przystąpili do postępowania rekrutacyjnego.
Terminy przeprowadzania
postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym
terminy składania dokumentów na rok szkolny 2024/2025 do oddziału dwujęzycznego
w szkole podstawowej:
Lp. |
Rodzaj czynności |
Terminy |
Terminy |
1 |
Wypełnienie
i złożenie wniosków o przyjęcie: |
||
1b |
do oddziału
dwujęzycznego |
od 04.03.2024
r. |
od 03.06.2024
r. |
2 |
Przeprowadzenie: |
||
2b |
sprawdzianu predyspozycji językowych, o którym mowa w art.
139 ust.1 prawa oświatowego |
do 10.04.2024
r. |
do 18.06.2024
r. |
3 |
Weryfikacja
przez
komisję rekrutacyjną - wniosków: |
||
3b |
do oddziału dwujęzycznego |
od 25.03.2024
r. do 25.06.2024
r. |
do
04.07.2024 r. |
4 |
Podanie
do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów
zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych: |
||
4b |
do
oddziału dwujęzycznego |
26.06.2024
r. |
05.07.2024
r. |
5 |
Potwierdzenie
przez rodzica kandydata woli przyjęcia w postaci oświadczenia: |
||
5b |
do oddziału dwujęzycznego |
do 02.07.2024
r. |
do 11.07.2024
r. |
6 |
Podanie
do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów
przyjętych i kandydatów nieprzyjętych: |
||
6b |
do oddziału dwujęzycznego |
03.07.2024
r. |
12.07.2024
r. |
Rodzic/opiekun prawny ma dwie możliwości złożenia wniosku
oraz oświadczenia potwierdzającego wolę przyjęcia na rok szkolny 2024/2025
do oddziału dwujęzycznego w szkole
podstawowej:
·
Papierowo
– wypełniony, wydrukowany oraz
podpisany wniosek wraz z dokumentami
i oświadczeniami potwierdzającymi spełnianie kryteriów rodzic/opiekun prawny
składa
w szkole;
- wydrukowane i podpisane
oświadczenie potwierdzające wolę przyjęcia kandydata, rodzic/opiekun prawny
składa w szkole podstawowej, do której dziecko zostało zakwalifikowane w wyniku
postępowania rekrutacyjnego;
·
Za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej.
VII. PROCEDURA ODWOŁAWCZA
- art. 158 ust. 6-9 ustawy prawo oświatowe.
1.
W terminie 3 dni od dnia podania do
publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów
nieprzyjętych, rodzic/opiekun kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej
z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do danego
publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej
formy wychowania przedszkolnego.
2.
Komisja rekrutacyjna sporządza i
wydaje uzasadnienia odmowy przyjęcia w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku
o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia.
3.
Rodzic/opiekun kandydata może złożyć
do dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki
odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej wyrażonego w pisemnym
uzasadnieniu odmowy przyjęcia w terminie 3 dni od terminu otrzymania pisemnego
uzasadnienia odmowy przyjęcia.
4. Dyrektor publicznego przedszkola,
publicznej szkoły lub publicznej placówki rozpatruje odwołanie od
rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej wyrażonego w pisemnym uzasadnieniu
odmowy przyjęcia w terminie 3 dni od dnia złożenia odwołania od rozstrzygnięcia
komisji rekrutacyjnej do dyrektora.
Na rozstrzygnięcie dyrektora danej
publicznej szkoły lub publicznej placówki służy skarga do sądu
administracyjnego.