Logo VULCAN - Razem dla lepszej oświaty
Nabór do szkół podstawowych - Miasto Świdnik

Zasady naboru

ZASADY PROWADZENIA POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO
NA ROK SZKOLNY 2024/2025

 

do klas I publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Świdnik, a także do oddziałów sportowych, o których mowa w art. 137 ust. 1 ustawy oraz do oddziałów dwujęzycznych, o których mowa w art. 139 ust.1 ustawy

Podstawa prawna:

·       Rozdział 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz.900
z późn. zm.).

·       Uchwała Nr LXVII/759/2023 Rady Miasta Świdnik z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie określenia kryteriów wraz z liczbą punktów obowiązujących w postepowaniu rekrutacyjnym do pierwszych klas szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Świdnik oraz Uchwała Nr LXXXII/899/2023 Rady Miasta Świdnik z dnia 21 grudnia 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia kryteriów wraz z liczbą punktów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do pierwszych klas szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Świdnik.

·       Uchwała Nr LXIX/772/2023 Rady Miasta Świdnik z dnia 2 marca 2023 r. w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Świdnik oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych mających siedzibę na obszarze Gminy Miejskiej Świdnik.

·       Zarządzenie OW Nr 8/2024 Burmistrza Miasta Świdnik z dnia 25 stycznia 2024 r. w sprawie ustalenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów na rok szkolny 2024/2025 do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych i do publicznych szkół podstawowych.

 

I. PRZYJMOWANIE DO KLASY I SZKOŁY PODSTAWOWEJ

(informację ogólne oraz zasady przyjęć)

 

W bieżącym roku rekrutacja do klasy I szkoły podstawowej, będzie wspomagana systemem elektronicznym „Nabór Szkoły Podstawowe ” firmy VULCAN.

 

Do klasy I publicznej szkoły podstawowej na rok szkolny 2024/2025 przyjmowane są dzieci:

1)     7-letnie (urodzone w roku 2017) – objęte obowiązkiem szkolnym lub starsze, którym obowiązek szkolny został odroczony, w tym niepełnosprawne posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

2)     6-letnie (urodzone w roku 2018) – zgodnie z wolą rodziców, jeżeli dziecko korzysta w roku szkolnym 2023/24 z rocznego przygotowania przedszkolnego albo posiada opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

 

Do klasy I publicznej szkoły podstawowej, której ustalono obwód, przyjmuje się z urzędu kandydatów zamieszkałych w obwodzie danej szkoły.

 

Kandydaci zamieszkali poza obwodem szkoły, na wniosek rodziców, mogą być przyjęci do klasy I, po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli dana publiczna szkoła podstawowa dysponuje wolnymi miejscami. W postępowaniu rekrutacyjnym są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący.

 

Miejsce zamieszkania kandydata

1)     W rekrutacji do szkół istotne znaczenie ma miejsce zamieszkania kandydata. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo jednego z rodziców/opiekunów prawnych, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

2)     Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u jednego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy (art. 26. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny – Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.). Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.

 

Kandydaci zamieszkali w obwodzie danej szkoły:

Kandydaci zamieszkali w obwodzie szkoły podstawowej, przyjmowani są do klasy I z urzędu na podstawie zgłoszenia, które składa się elektronicznie za pośrednictwem programu  „Nabór do szkół podstawowych” Vulcan, w terminie od 04.03.2024 r. do 22.03.2024 r.

 

W przypadku wątpliwości co do miejsca zamieszkania dziecka, szkoła zwraca się do organu prowadzącego, który je weryfikuje na podstawie posiadanych rejestrów (np. opłaty za śmieci), danych meldunkowych uzyskanych z innych samorządów np. Gmina Mełgiew. Jeśli pojawią się rozbieżności rodzic zostanie poproszony o ich wyjaśnienie. Natomiast w przypadku potwierdzenia, że rodzic złożył fałszywe oświadczenie, to ten fakt zostanie zgłoszony do organów ścigania.

Kandydaci spoza obwodu:

1.   Kandydaci zamieszkali poza obwodem szkoły są przyjmowani do klasy I po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli w danej szkole pozostaną jeszcze wolne miejsca, po przyjęciu dzieci z obwodu. 

2.    Postępowanie rekrutacyjne prowadzone jest na wniosek rodzica kandydata.

3.    Wniosek może być złożony do nie więcej niż trzech publicznych szkół.

4.    W przypadku większej liczby kandydatów bierze się pod uwagę następujące kryteria:

1)     rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), za rok ubiegły, według miejsca zamieszkania na terenie Świdnika przez:

- obojga rodziców/opiekunów prawnych dziecka lub rodzica/opiekuna prawnego samotnie wychowującego dziecko - 14 punktów;

- jednego z obojga rodziców/opiekunów prawnych - 7 punktów;

2)     zamieszkiwanie kandydata na terenie Gminy Miejskiej Świdnik – 12 punktów;

3)     posiadanie przez kandydata orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego- 10 punktów;

4)     objęcie kandydata pieczą zastępczą - 9 punktów;

5)     ubieganie się kandydata o przyjęcie do szkoły/zespołu, w której obecnie realizuje roczne przygotowanie przedszkolne – 8 punktów;

6)     uczęszczanie rodzeństwa kandydata do szkoły, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub do zespołu w skład którego wchodzi szkoła, do której składany jest wniosek – 6 punktów;

7)     wskazanie szkoły na I miejscu we wniosku o przyjęcie kandydata, jako najbardziej preferowanej - 5 punktów;

8)     wielodzietność rodziny kandydata - 4 punkty;

9)     zamieszkiwanie w obwodzie szkoły krewnych dziecka (np. babci, dziadka) wspierających rodziców w realizacji potrzeb dziecka, szczególnie w zakresie potrzeby bezpieczeństwa i opieki po zajęciach pozalekcyjnych- 3 punkty;

10)   dochód na osobę w rodzinie dziecka

a)     w przypadku dochodu w wysokości mniejszej lub równej 100% kwoty, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych - kandydat uzyska 1 punkt,

b)     w przypadku dochodu w wysokości przekraczającej 100% kwoty, o której mowa w lit. a, liczbę punktów oblicza się wg wzoru:

 

UWAGA!

Kryterium dochodu jest najmniej punktowanym kryterium, jednak szczególnie istotnym w sytuacji, gdy grupa kandydatów ubiegających się o przyjęcie  do danej szkoły uzyska tyle samo punktów za pozostałe kryteria.

 

Zgodnie z przepisami (art. 131 ust. 9-10 ustawy Prawo oświatowe):

·      pod pojęciem dochodu rozumie się dochód, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390), z tym że w przypadku przychodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c i art. 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.), pomniejsza się je o koszty uzyskania przychodu, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne;

·      przy obliczaniu dochodu członka rodziny bierze się pod uwagę przeciętny miesięczny dochód z 3 miesięcy wybranych spośród ostatnich 6 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku.

 

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych

dochód - oznacza to, po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób:

a)     przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne,

b)     dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

c)     inne dochody niepodlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:

·        renty określone w przepisach o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin,

·        renty wypłacone osobom represjonowanym i członkom ich rodzin, przyznane na  zasadach określonych w przepisach o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin,

·        świadczenie pieniężne, dodatek kompensacyjny oraz ryczałt energetyczny określone w przepisach o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych,

·        dodatek kombatancki, ryczałt energetyczny i dodatek kompensacyjny określone w przepisach o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,

·        świadczenie pieniężne określone w przepisach o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę Niemiecką lub Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich,

·        ryczałt energetyczny, emerytury i renty otrzymywane przez osoby, które utraciły wzrok w wyniku działań wojennych w latach 1939-1945 lub eksplozji pozostałych po tej wojnie niewypałów i niewybuchów,

·        renty inwalidzkie z tytułu inwalidztwa wojennego, kwoty zaopatrzenia otrzymywane przez ofiary wojny oraz członków ich rodzin, renty wypadkowe osób, których inwalidztwo powstało w związku z przymusowym pobytem na robotach w III Rzeszy Niemieckiej w latach 1939-1945, otrzymywane z zagranicy,

·        zasiłki chorobowe określone w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych,

·        środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej otrzymywane od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc,

·        należności ze stosunku pracy lub z tytułu stypendium osób fizycznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przebywających czasowo za granicą - w wysokości odpowiadającej równowartości diet z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju ustalonych dla pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej na podstawie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465),

·        należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, celnikom i pracownikom jednostek wojskowych i jednostek policyjnych użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom, a także należności pieniężne wypłacone żołnierzom, policjantom, celnikom i pracownikom pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,

·        należności pieniężne ze stosunku służbowego otrzymywane w czasie służby kandydackiej przez funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Służby Więziennej, obliczone za okres, w którym osoby te uzyskały dochód,

·        dochody członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne,

·        alimenty na rzecz dzieci,

·        stypendia doktoranckie przyznane na podstawie art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.), stypendia sportowe przyznane na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2023 r. poz. 2048) oraz inne stypendia o charakterze socjalnym przyznane uczniom lub studentom,

·        kwoty diet nieopodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich,

·        należności pieniężne otrzymywane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym osobom przebywającym na wypoczynku oraz uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób,

·        dodatki za tajne nauczanie określone w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.),

·        dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określonej w przepisach o specjalnych strefach ekonomicznych,

·        ekwiwalenty pieniężne za deputaty węglowe określone w przepisach o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe",

·        ekwiwalenty z tytułu prawa do bezpłatnego węgla określone w przepisach o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006,

·        świadczenia określone w przepisach o wykonywaniu mandatu posła i senatora,

·        dochody uzyskane z gospodarstwa rolnego,

·        dochody uzyskiwane za granicą Rzeczypospolitej Polskiej, pomniejszone odpowiednio o zapłacone za granicą Rzeczypospolitej Polskiej: podatek dochodowy oraz składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne,

·        renty określone w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,

·        zaliczkę alimentacyjną określoną w przepisach o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej,

·        świadczenia pieniężne wypłacane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów,

·        pomoc materialną o charakterze socjalnym określoną w art. 90c ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 ze zm.) oraz świadczenia, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 1-3 i 5 oraz art. 212 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

·        kwoty otrzymane na podstawie art. 27f ust. 8-10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

·        świadczenie pieniężne określone w ustawie z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 388 ze zm.),

·        świadczenie rodzicielskie,

·        zasiłek macierzyński, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,

·        stypendia dla bezrobotnych finansowane ze środków Unii Europejskiej lub Funduszu Pracy, niezależnie od podmiotu, który je wypłaca,

·        przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne,

·        przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. a, b i d oraz pkt 153 lit. a, b i d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz art. 21 ust. 1 pkt 154 tej ustawy w zakresie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne,,

·        przychody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c oraz pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanych według zasad określonych w art. 27 i art. 30c tej ustawy, pomniejszone o składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne,

·        dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c i pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustalone na podstawie oświadczenia dotyczącego każdego członka rodziny.

Dokumenty niezbędne do potwierdzenia ww. kryteriów:

1)     Kryterium nr 1 -

a)     w przypadku osobistego złożenia zeznania podatkowego - kopia pierwszej strony zeznania podatkowego wraz z datą wpływu do urzędu skarbowego lub z zaświadczeniem urzędu skarbowego potwierdzającym fakt złożenia zeznania;

b)     w przypadku złożenie zeznania podatkowego pocztą tradycyjną - kopia pierwszej strony zeznania podatkowego oraz zwrotne potwierdzenie odbioru z datą wpływu do urzędu skarbowego lub zaświadczenie z urzędu skarbowego potwierdzające fakt złożenia zeznania;

c)     w przypadku elektronicznego złożenia zeznania podatkowego - kopia pierwszej strony zeznania podatkowego oraz urzędowe poświadczenia odbioru wydane przez elektroniczną skrzynkę podawczą systemu teleinformatycznego administracji podatkowej (UPO);

2)     Kryterium od nr 2 do nr 10 - oświadczenie rodziców.

 

Kopie ww. dokumentów winny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez rodzica/opiekuna kandydata, natomiast oświadczenia złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

 

UWAGA!!!! Zgodnie z art. 150 ust. 7 ustawy prawo oświatowe, przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać od wnioskodawcy dostarczenia dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach dołączonych do wniosku lub może zwrócić się do Burmistrza Miasta Świdnik o potwierdzenie tych okoliczności.

 

5.     Kandydaci posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność mogą ubiegać się o przyjęcie do oddziałów ogólnodostępnych. Do wniosku należy dołączyć pisemne oświadczenie rodziców/opiekunów prawnych potwierdzających spełnianie danego kryterium.

6.     Kandydaci posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy ubiegają się o przyjęcie do oddziału ogólnodostępnego, przyjmowani są na ogólnych zasadach i biorą udział w postępowaniu rekrutacyjnym.

7.     Rodzice/prawni opiekunowie dzieci 6-letnich (tj. urodzonych w 2018 r.) winni dołączyć do wniosku o przyjęcie kandydata do klasy I szkoły podstawowej wydane przez dyrektora przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego zaświadczenie o odbywaniu rocznego przygotowania przedszkolnego lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

8.     Rodzice/prawni opiekunowie dzieci starszych niż 7 letnie  winni dołączyć do wniosku o przyjęcie kandydata do klasy I decyzję dyrektora obwodowej szkoły podstawowej o odroczeniu realizacji obowiązku szkolnego.

 

Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów na rok szkolny 2024/2025 do klas I publicznych szkół podstawowych:

 

Lp.

 

Rodzaj czynności

Terminy
w postępowaniu rekrutacyjnym

Terminy
w postępowaniu uzupełniającym

1

Wypełnienie zgłoszeń do klas I szkoły podstawowej w systemie elektronicznym Nabór Szkoły Podstawowe” firmy VULCAN – przez uczniów, którzy wybierają szkołę obwodową

od 04.03.2024 r.
do 22.03.2024 r.

od 20.05.2024 r.
do 03.06.2024 r.

1a

Wypełnienie i złożenie wniosków rekrutacyjnych do klas I szkoły podstawowej w systemie elektronicznym Nabór Szkoły Podstawowe” firmy VULCAN – przez kandydatów spoza obwodu szkoły

od 04.03.2024 r.
do 22.03.2024 r.

od 20.05.2024 r.
do 03.06.2024 r.

2

Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną:

- wniosków o przyjęcie do klas I szkoły podstawowej - dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym , w tym potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach, o których mowa art. 150 ust.2 ustawy

od 25.03.2024 r.

do 12.04.2024 r.

od 04.06.2024 r.

do 11.06.2024 r.

                                                   3

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych do klas I

15.04.2024 r.

17.06.2024 r.

4

Potwierdzenie przez rodzica kandydata woli przyjęcia w postaci oświadczenia do klas I

od 15.04.2024 r.

do 19.04.2024 r.

od 17.06.2024 r.
do 24.06.2024 r.

5

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do klas I

22.04.2024 r.

25.06.2024 r.

 

Po wcześniejszym zarejestrowaniu w systemie elektronicznym „Nabór Szkoły Podstawowe” VULCAN dwie możliwości złożenia zgłoszenia, wniosku oraz oświadczenia potwierdzającego wolę przyjęcia:

·        Papierowo 

- wypełnione zgłoszenie, a następnie wydrukowane i podpisane rodzic/opiekun prawny składa w szkole obwodowej;

- wypełniony elektronicznie wniosek, a następnie wydrukowany i podpisany,
wraz z dokumentami i oświadczeniami potwierdzającymi spełnianie kryteriów rodzic/opiekun prawny składa w  szkole pierwszego wyboru;

- wydrukowane i podpisane oświadczenie potwierdzające wolę przyjęcia kandydata, rodzic/opiekun prawny składa w szkole podstawowej, do której dziecko zostało zakwalifikowane w wyniku postępowania rekrutacyjnego;

·        Elektronicznie

- wypełniony elektronicznie wniosek i podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, zawierający elektroniczne kopie dokumentów potwierdzających spełnianie kryteriów wskazanych we wniosku, rodzic/opiekun prawny przesyła do szkoły podstawowej pierwszego wyboru;

- wypełnione elektronicznie oświadczenie potwierdzające wolę przyjęcia i podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP rodzic/opiekun prawny przesyła do szkoły podstawowej, do której dziecko zostało zakwalifikowane w wyniku postępowania rekrutacyjnego.

Osoby posiadające podpis kwalifikowany lub profil zaufany, mogą wypełnić zgłoszenie, wniosek wraz z wymaganymi załącznikami drogą elektroniczną, bez konieczności dostarczania zgłoszenia, wniosku w formie papierowej do szkoły. 

Osoby nie mające możliwości podpisania wniosku w formie elektronicznej mogą:

o   Wypełnić zgłoszenie, wniosek w formie elektronicznej, wydrukować go, podpisać i dołączając wymagane załączniki, złożyć w  placówce pierwszego wyboru w dniach 04-22.03.2024 roku

o   Wydrukować czyste zgłoszenie,  wniosek z zakładki „pliki do pobrania”, wypełnić
go odręcznie i dołączając wymagane załączniki, złożyć w placówce pierwszego wyboru
, w dniach w dniach 04-22.03.2024 roku.

Aby uczestniczyć w rekrutacji ucznia do klasy I szkoły podstawowej należy w terminie rekrutacji, tj. od 04 marca br. do dnia 22 marca br.:

·        Wejść na stronę:  https://naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/swidnik  

·        Login i hasło tworzy się podczas pierwszego wypełniania wniosku

  • W lewym panelu wejść w zakładkę: aplikacje dla rodziców/kandydatów

·        Kliknąć w zakładkę: elektroniczna rekrutacja do klas I szkół podstawowych

Widoczny będzie tam panel programu rekrutacyjnego. Proces wprowadzania wniosku należy rozpocząć klikając w zakładkę „zgłoś kandydaturę”. Następnie, postępując zgodnie ze wskazówkami podanymi w programie należy uzupełnić wniosek o przyjęcie do klasy I szkoły podstawowej wraz z załącznikami.

UWAGA!

·        We wniosku należy podać adres zamieszkania, a nie adres zameldowania.

·        O przyjęciu do szkoły nie decyduje kolejność złożenia wniosku.

 

System „Nabór Szkoły Podstawowe” będzie uruchomiony od godz. 8.00 w dniu 04 marca 2027 r. do godziny 14.00 w dniu 22 marca 2024 r. Osoby, które nie mają dostępu do internetu lub będą mieć kłopoty w korzystaniu z systemu, otrzymają pomoc w każdej szkole podstawowej.

 

II.   PRZYJMOWANIE DO ODDZIAŁU SPORTOWEGO W SZKOLE PODSTWOWEJ (informacje ogólne oraz zasady przyjęć)

 

Rekrutacja do oddziału sportowego na rok szkolny 2024/2025 będzie odbywała się w sposób tradycyjny bez wykorzystania systemu elektronicznego „Nabór Szkoły Podstawowe" VULCAN.

 

Do oddziału sportowego w publicznej szkole podstawowej przyjmuje się kandydatów, którzy:

1)     złożyli wniosek do dyrektora szkoły w terminie wynikającym z harmonogramu rekrutacji;

2)     posiadają stan zdrowia, umożliwiający podjęcie nauki w klasie sportowej potwierdzony orzeczeniem lekarskim wydanym przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej;

3)     posiadają pisemną zgodę rodziców na uczęszczanie kandydata do szkoły lub oddziału;

4)     uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej, na warunkach ustalonych przez polski związek sportowy właściwy dla danego sportu, w którym jest prowadzone szkolenie sportowe w danej szkole lub danym oddziale.

1.     W przypadku większej liczby kandydatów spełniających ww. warunki, niż liczba wolnych miejsc w oddziale:

na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę wyniki prób sprawności fizycznej, a

na drugim etapie – kryteria ustawowe, o których mowa w art. 131 ust. 2 ustawy prawo oświatowe tj.

1.     wielodzietność rodziny kandydata;

2.     niepełnosprawność kandydata;

3.     niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;

4.     niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;

5.     niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;

6.     samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;

7.     objęcie kandydata pieczą zastępczą.

Wskazane wyżej kryteria mają, jednakową wartość.

 

Dokumenty niezbędne do potwierdzenia ww. kryteriów :

1)     oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego o wielodzietności rodziny kandydata;

2)     kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44);

3)     kopia prawomocnego wyroku sądu rodzinnego orzekającego rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem;

4)     kopia dokumentu potwierdzającego objęcie dziecka pieczą zastępczą, zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r., o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1426 i 1429).

 

Kopie dokumentów winny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez rodzica/opiekuna kandydata, natomiast oświadczenia złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

 

UWAGA!!!  Zgodnie z art. 150 ust. 7 ustawy prawo oświatowe, przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać od wnioskodawcy dostarczenia dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach dołączonych do wniosku lub może zwrócić się do Burmistrza Miasta Świdnik o potwierdzenie tych okoliczności.

 

Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów na rok szkolny 2024/2025 do oddziału sportowego w szkole podstawowej:

 

Lp.

 

Rodzaj czynności

Terminy
w postępowaniu rekrutacyjnym

Terminy
w postępowaniu uzupełniającym

1

Wypełnienie i złożenie wniosków o przyjęcie:

1a

do oddziału sportowego

od 04.03.2024 r.
do 22.03.2024 r.

od 20.05.2024  r.
do 03.06.2024 r.

2

Przeprowadzenie:

2a

prób sprawności fizycznej do oddziału sportowego, o których mowa w art. 137 ust.1 prawa oświatowego

do 10.04.2024 r.

do 14.06.2024 r.

3

Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną - wniosków:

3a

do oddziału sportowego

od 25.03.2024 r.

do 12.04.2024 r.

do 14.06.2024 r.

                                                   4

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych:

4a

do oddziału sportowego

15.04.2024 r.

17.06.2024 r.

5

Potwierdzenie przez rodzica kandydata woli przyjęcia w postaci oświadczenia:

5a

 do oddziału sportowego

do 19.04.2024 r.

do 24.06.2024 r.

6

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych:

6a

do oddziału sportowego

22.04.2024 r.

25.06.2024 r.

 

Rodzic/opiekun prawny ma dwie możliwości złożenia wniosku oraz oświadczenia potwierdzającego wolę przyjęcia na rok szkolny 2023/2024 do oddziału sportowego w szkole podstawowej:

·        Papierowo

– wypełniony, wydrukowany oraz podpisany wniosek wraz z dokumentami
i oświadczeniami potwierdzającymi spełnianie kryteriów rodzic/opiekun prawny składa
w szkole;

- wydrukowane i podpisane oświadczenie potwierdzające wolę przyjęcia kandydata, rodzic/opiekun prawny składa w szkole podstawowej, do której dziecko zostało zakwalifikowane w wyniku postępowania rekrutacyjnego;

·        Za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej.


 

 

III.              PRZYJMOWANIE DO ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ (informację ogólne oraz zasady przyjęć)

 

Rekrutacja do oddziału dwujęzycznego na rok szkolny 2024/2025 będzie odbywała się w sposób tradycyjny bez wykorzystania systemu elektronicznego „Nabór Szkoły Podstawowe" VULCAN.

 

1.   Do oddziału dwujęzycznego w publicznej szkole podstawowej przyjmuje się w pierwszej kolejności ucznia tej szkoły, który:

1)     złożył wniosek do dyrektora szkoły w terminie wynikającym z harmonogramu rekrutacji,

2)     otrzymał promocję do klasy VII;

3)     uzyskał pozytywny wynik sprawdzianu predyspozycji językowych przeprowadzanego
na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną.

2.     W przypadku większej liczby kandydatów spełniających ww. warunki, niż liczba wolnych miejsc w oddziale, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:

1)     wynik sprawdzianu predyspozycji językowych;

2)     wymienione na świadectwie promocyjnym do klasy VII szkoły podstawowej oceny z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego;

3)     świadectwo promocyjne do klasy VII szkoły podstawowej z wyróżnieniem.

3.     W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu oddział nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie kryteria ustawowe, o których mowa w art. 131 ust. 2 tj.

1.     wielodzietność rodziny kandydata;

2.     niepełnosprawność kandydata;

3.     niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;

4.     niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;

5.     niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;

6.     samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;

7.     objęcie kandydata pieczą zastępczą.

Wskazane kryteria mają jednakową wartość.

Dokumenty niezbędne do potwierdzenia ww. kryteriów :

1)     oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego o wielodzietności rodziny kandydata;

2)     kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44);

3)     kopia prawomocnego wyroku sądu rodzinnego orzekającego rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem;

4)     kopia dokumentu potwierdzającego objęcie dziecka pieczą zastępczą, zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r., o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1426 i 1429).

 

Kopie dokumentów winny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez rodzica/opiekuna kandydata, natomiast oświadczenia złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń

 

UWAGA!!! Zgodnie z art. 150 ust. 7 ustawy prawo oświatowe, przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać od wnioskodawcy dostarczenia dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach dołączonych do wniosku lub może zwrócić się do Burmistrza Miasta Świdnik o potwierdzenie tych okoliczności.

 

4.     W przypadku wolnych miejsc do oddziałów dwujęzycznych w publicznych szkołach podstawowych, na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego mogą być przyjęci kandydaci niebędący uczniami tej szkoły, którzy przystąpili do postępowania rekrutacyjnego.

 

Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów na rok szkolny 2024/2025 do oddziału dwujęzycznego w szkole podstawowej:

Lp.

 

Rodzaj czynności

Terminy
w postępowaniu rekrutacyjnym

Terminy
w postępowaniu uzupełniającym

1

Wypełnienie i złożenie wniosków o przyjęcie:

1b

do oddziału dwujęzycznego

od 04.03.2024 r.
do 22.03.2024 r.

od 03.06.2024 r.
do 10.06.2024 r.

2

Przeprowadzenie:

2b

sprawdzianu predyspozycji językowych, o którym mowa w art. 139 ust.1 prawa oświatowego

do 10.04.2024 r.

do 18.06.2024 r.

3

Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną - wniosków:

3b

 do oddziału dwujęzycznego

od 25.03.2024 r.

do 25.06.2024 r.

do 04.07.2024 r.

                                                   4

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych:

4b

do oddziału dwujęzycznego

26.06.2024 r.

05.07.2024 r.

5

Potwierdzenie przez rodzica kandydata woli przyjęcia w postaci oświadczenia:

5b

 do oddziału dwujęzycznego

do 02.07.2024 r.

do 11.07.2024 r.

6

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych:

6b

 do oddziału dwujęzycznego

03.07.2024 r.

12.07.2024 r.

 

Rodzic/opiekun prawny ma dwie możliwości złożenia wniosku oraz oświadczenia potwierdzającego wolę przyjęcia na rok szkolny 2024/2025 do oddziału dwujęzycznego w szkole podstawowej:

·        Papierowo

– wypełniony, wydrukowany oraz podpisany wniosek wraz z dokumentami
i oświadczeniami potwierdzającymi spełnianie kryteriów rodzic/opiekun prawny składa
w szkole;

- wydrukowane i podpisane oświadczenie potwierdzające wolę przyjęcia kandydata, rodzic/opiekun prawny składa w szkole podstawowej, do której dziecko zostało zakwalifikowane w wyniku postępowania rekrutacyjnego;

·        Za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej.

 

VII. PROCEDURA ODWOŁAWCZA -  art. 158 ust. 6-9 ustawy prawo oświatowe.

1.     W terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości  listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic/opiekun kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do danego publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego.

2.     Komisja rekrutacyjna sporządza i wydaje uzasadnienia odmowy przyjęcia w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia.

3.     Rodzic/opiekun kandydata może złożyć do dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej wyrażonego w pisemnym uzasadnieniu odmowy przyjęcia w terminie 3 dni od terminu otrzymania pisemnego uzasadnienia odmowy przyjęcia.

4.     Dyrektor publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej wyrażonego w pisemnym uzasadnieniu odmowy przyjęcia w terminie 3 dni od dnia złożenia odwołania od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej do dyrektora.

 

Na rozstrzygnięcie dyrektora danej publicznej szkoły lub publicznej placówki służy skarga do sądu administracyjnego.