Zasady naboru
ZASADY POSTĘPOWANIA REKRURTACYJNEGO DO SZKÓŁ PODSTAWOWYCH NA ROK SZKOLNY 2025/2026
I. Zasady Rekrutacji
Rekrutacja podstawowa i uzupełniająca prowadzona jest w systemie elektronicznym firmy Vulcan.
1. Rodzice dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły podstawowej w terminie od dnia 3 marca 2025r. do 17 marca 2025 r. mogą potwierdzić wolę uczęszczania do szkoły obwodowej swojego dziecka za pomocą witryny https://naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/przemysl, z której należy wydrukować stosowną deklarację, podpisać i dostarczyć do sekretariatu szkoły obwodowej. Potwierdzenia woli uczęszczania do szkoły obwodowej można również dokonać poprzez wypełnienie deklaracji, o której mowa powyżej, bezpośrednio w sekretariacie szkoły obwodowej(z pominięciem witryny internetowej).
O przyjęciu dziecka do szkoły obwodowej decyduje miejsce zamieszkania a nie zameldowania, przy czym miejscem zamieszkania dziecka jest miejsce zamieszkania rodziców lub jednego z rodziców. Wykaz dzieci zameldowanych ma dla dyrektora szkoły jedynie charakter pomocniczy. Zgłaszając dziecko do szkoły obwodowej rodzic składa oświadczenie dotyczące miejsca zamieszkania dziecka. W przypadku wątpliwości co do miejsca zamieszkania dziecka, szkoła może zwrócić się do organu prowadzącego, który je weryfikuje na podstawie posiadanych rejestrów ( np. opłaty za śmieci). Rodzic może również złożyć inne dokumenty potwierdzające zamieszkanie w obwodzie szkoły, np. umowę najmu, akt kupna mieszkania, dowody ponoszonych opłat za mieszkanie.
2. Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wolne miejsca w szkołach podstawowych dla kandydatów, którzy nie zdecydują się na uczęszczanie do swoich szkół obwodowych. Witryna naborowa dla rodziców będzie dostępna od 17 marca 2025 roku do zakończenia postępowania rekrutacyjnego.
3. Kandydaci zamieszkali poza obwodem publicznej szkoły podstawowej mogą być przyjęci do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli dana szkoła podstawowa nadal dysponuje wolnymi miejscami, na podstawie kryteriów zawartych w Uchwale Nr 11 / 2017 Rady Miejskiej w Przemyślu z dnia 30 stycznia 2017 roku w sprawie ustalenia kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Przemyśl, liczby punktów oraz dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia.
4. Wniosek o przyjęcie do szkoły podstawowej może być złożony do nie więcej niż trzech wybranych szkół. We wniosku określa się kolejność wybranych szkół podstawowych w porządku od najbardziej do najmniej preferowanych (wzór wniosku będzie dostępny od dnia 17 marca br.). We wniosku nie musi się wskazywać szkoły obwodowej, gdyż w przypadku braku miejsc w wybranych szkołach, kandydat zostanie przyjęty automatycznie do szkoły obwodowej.
5. Wniosek należy wypełnić w systemie, wydrukować, podpisać i dostarczyć do szkoły „pierwszego wyboru”. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie powyższych kryteriów, składane w oryginale lub w kopii poświadczonej notarialnie lub przez rodzica kandydata, a także w postaci urzędowego poświadczenia, o którym mowa w art. 76a § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (odpis lub wyciąg z dokumentu). Oświadczenia, o których mowa powyżej, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
6. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może:
• zwrócić się do rodziców o przedstawienie dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach lub
• wystąpić do Prezydenta Miasta o potwierdzenie ww. okoliczności. Prezydent Miasta potwierdza te okoliczności w terminie 14 dni.
7. Postępowanie rekrutacyjne do szkoły podstawowej przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
• ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych;
• ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych;
• sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.
8. Wyniki postępowania rekrutacyjnego podaje się do publicznej wiadomości w dniu 7 kwietnia 2025 roku w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych, zawierającej imiona i nazwiska kandydatów oraz informację o zakwalifikowaniu albo niezakwalifikowaniu kandydata do szkoły. Listy podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie szkoły oraz na stronie internetowej szkoły.
9. Zakwalifikowanie kandydata do danej szkoły nie jest równoznaczne z jego przyjęciem. Rodzice dziecka mają obowiązek potwierdzić wolę uczęszczania do tej szkoły w terminie od 7 kwietnia 2025 roku do 11 kwietnia 2025 roku, poprzez złożenie pisemnego oświadczenia.
Złożenie potwierdzenia woli jest warunkiem przyjęcia kandydata do szkoły.
10. Komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych w dniu 14 kwietnia 2025 roku. Lista zawiera imiona i nazwiska kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych lub informację o liczbie wolnych miejsc. Listy podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie szkoły oraz na stronie internetowej szkoły. Listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia. Dzień podania do publicznej wiadomości listy jest określany w formie adnotacji umieszczonej na tej liście, opatrzonej podpisem przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
Tryb odwołania od rozstrzygnięć komisji rekrutacyjnej
11. W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do danej szkoły. Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata z wnioskiem. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
12. Rodzic kandydata może wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
13. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania.
14. Na rozstrzygnięcie dyrektora publicznej szkoły służy skarga do sądu administracyjnego
– skargę wnosi się za pośrednictwem dyrektora szkoły, którego działanie jest przedmiotem skargi.
15. Kolejność zgłoszeń (logowania w systemie) nie ma wpływu na pierwszeństwo w przyjęciu dziecka do szkoły.
16. Zaznaczenie w formularzu sformułowania „Odmawiam odpowiedzi” równoznaczne jest z przyjęciem do wiadomości faktu, iż dane kryterium nie będzie brane pod uwagę na etapie kwalifikowania kandydata do szkoły.
Rekrutacja uzupełniająca
17. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego publiczna szkoła podstawowa nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie uzupełniające zgodnie z harmonogramem. Rekrutacja uzupełniająca prowadzona jest z wykorzystaniem systemu elektronicznego.
II. Rekrutacja do klas pierwszych i wyższych oddziałów sportowych odbywa się w szkołach w których oddziały te zostały utworzone.
Do wniosku składanego do klasy sportowej należy dołączyć:
• pisemną zgodę rodziców na uczęszczanie kandydata do szkoły,
• orzeczenie lekarskie wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej potwierdzające bardzo dobry stan zdrowia kandydata.
Warunkiem przyjęcia jest uzyskanie przez kandydata pozytywnego wyniku próby sprawności fizycznej. W przypadku większej liczby kandydatów spełniających powyższe warunki niż liczba wolnych miejsc w oddziale na pierwszym etapie postepowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę wyniki prób sprawności fizycznej.
Próby sprawności fizycznej odbędą się w dniach 26 – 27 marca 2025 r. Dokładna godzina zostanie ustalona przez dyrektora szkoły, w której przeprowadzana jest rekrutacja.
Komisja rekrutacyjna podaje do wiadomości listę kandydatów którzy uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej w dniu 28 marca 2025 r.
Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego oddział sportowy nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie uzupełniające z zachowaniem terminów podanych w harmonogramie.
III. Zasady przyjęcia kandydata z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Kandydaci posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ubiegający się o przyjęcie do oddziału ogólnodostępnego uczestniczą w rekrutacji zgodnie z ogólnymi zasadami rekrutacji opisanymi powyżej.
Kandydaci posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ubiegający się o przyjęcie do oddziału integracyjnego nie podlegają kryteriom rekrutacji. W celu zapisania kandydata z orzeczeniem do oddziału integracyjnego należy złożyć wypełniony i podpisany wniosek bezpośrednio w szkole Do wniosku należy dołączyć kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Harmonogram naboru
Lp. |
Rodzaj
czynności |
Termin
w postępowaniu rekrutacyjnym |
Termin
w postępowaniu uzupełniającym |
1. |
Złożenie wniosku o przyjęcie do szkoły podstawowej wraz
z dokumentami potwierdzającymi spełnianie przez kandydata warunków lub
kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym |
od 17.03.2025 r. do 31.03.2025 r. |
od 05.05.2025 r. do 15.05.2025 r. |
2. |
Próba sprawności fizycznej dla kandydatów ubiegających się o przyjęcie do
oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego. UWAGA Do prób sprawności fizycznej przystępują tylko ci kandydaci, którzy
posiadają bardzo dobry stan zdrowia potwierdzony orzeczeniem wydanym przez
lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. |
od 26.03.2025 r. do 27.03.2025 r. |
od 12.05.2025 r. do 13.05.2025 r. |
3. |
Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy
kandydatów, którzy uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej. |
28.03.2025r. |
14.05.2025
r. |
4. |
Weryfikacja
przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do szkoły podstawowej i
dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów
branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym, w tym dokonanie przez
przewodniczącego komisji rekrutacyjnej czynności, o których mowa w art. 150
ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. o Prawo oświatowe (Dz.U. 2021, poz.
1082 z późn.zm.) |
od
17.03.2025 r. do 02.04.2025
r. |
od
05.05.2025 r. do
16.05.2025 r. |
5. |
Podanie do
publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów
zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych |
07.04.2025
r. |
21.05.2025
r. |
6. |
Potwierdzenie
przez rodzica kandydata woli przyjęcia w postaci pisemnego oświadczenia |
od
07.04.2025 r. do
11.04.2025 r. |
od
21.05.2025 r. do
26.05.2025 r. |
7. |
Podanie do
publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych
i kandydatów nieprzyjętych |
14.04.2025
r. |
27.05.2025
r. |
Lp. |
Kryteria |
Liczba
punktów |
Dokumenty
potwierdzające spełnianie kryteriów |
1. |
Wielodzietność
rodziny kandydata (troje i więcej dzieci) |
20 |
Oświadczenie
rodziców / prawnego opiekuna |
2. |
Niepełnosprawność
kandydata |
20 |
Orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o niepełnosprawności lub
stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U.
2024, poz. 44 z późn.zm.) |
3. |
Niepełnosprawność
jednego z rodziców |
20 |
|
4. |
Niepełnosprawność
obojga rodziców |
20 |
|
5. |
Niepełnosprawność
rodzeństwa kandydata |
20 |
|
6. |
Samotne
wychowywanie kandydata w rodzinie |
20 |
Prawomocny
wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz
oświadczenie rodzica / prawnego opiekuna o samotnym wychowywaniu dziecka oraz
niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem |
7. |
Objęcie
kandydata pieczą zastępczą |
20 |
Dokument
poświadczający objęcie kandydata pieczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca
2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2025
poz. 49 t.j.) |
8. |
Kandydat,
którego rodzeństwo uczęszcza do danej szkoły |
20 |
Oświadczenie
rodziców/prawnego opiekuna |
9. |
Kandydat,
którego rodzeństwo kandyduje do tej samej szkoły |
5 |
Oświadczenie
rodziców/prawnego opiekuna |
10. |
Miejsce
pracy jednego z rodziców / opiekuna prawnego znajduje się w obwodzie
szkoły |
4 |
Oświadczenie
rodziców/prawnego opiekuna |
11. |
Kandydat,
którego babcia lub dziadek wspierający rodziców lub opiekuna prawnego w
zapewnieniu mu należytej opieki, zamieszkuje w obwodzie szkoły |
3 |
Oświadczenie
rodziców/prawnego opiekuna |
12. |
Kandydat
uczęszczał do przedszkola mającego siedzibę w obwodzie szkoły |
2 |
Oświadczenie
rodziców/prawnego opiekuna |
13. |
Rodzice /
opiekun prawny lub rodzeństwo kandydata jest absolwentem szkoły |
1 |
Oświadczenie
rodziców/prawnego opiekuna |